Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jarmo_S
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Laulujen säestyksestä kitaralla
Aika:03.03.2016 01:52
guitarmigi: Suosittelen capon käyttämistä. Capon käyttö on erittäin toimiva tapaa soittaa, mikä tahansa sävellaji. "Avosoinnut" soivat perus säestyksessä parhaiten ja myös tietyt sointukulut soivat kaikissa sävellajeissa, capoa käyttäen, hienosti. Musiikinteoriaa, kun opettelee, niin transponoinnit capon suhteen tekee vaan hyvää teoria mielessä.
Ammattilaiskitaristit käyttävät capoa paljon.
Itse kyllä käyttäisin molliasteikon (harmonisen) mukaan sointuasteita esim. A-mollissa, tärkeimmät I-aste Am, IV-aste Dm, V7=E7, VI-aste F. Sointuteoriassa käytetään rinnakais sävellajeja soinnutuksessa ja molliasteikon mukaan kannattaa mun mielestä ajatella mollisävellaji, koska C-duuriasteikossa ei ole tuota harmonisen mollin 7. säveltä. Elikkäs C-duurissa on III-asteen sointuna Em.

Muistan capon joka toimi tosi hyvin minun nylon kielisessä kitarassani. Hukkasin sen jonnekin.

Minulla on kyllä capo, jonka pitäisi toimia metallikielisessä, periaatteessa. Käytännössä kitarani kaula on liian ohut ja se capo ei niinkään toimi siinä. Ei se vaan toimi.

Jotenkin olen tykästynyt tuohon vanhaan klassiseen kitaraani. Soitin siitä aikoinaan kuten pitäisi, sormilla .... kynsiä fiilaten, ja aika pitkälle kun ne minun kynnet kestivät, aika perverssiä meininkiä mielestäni näin jälkiajattelulla kun recuesrdos del alhambra ei koskaan onnistunut.
Mutta ja nykyisin plektralla vaan sitäkin. Rämpytellen.

Miten monimutkaisemmaksi se menee jos mennään vain teorian mukaisesti ja eritellään mollli ja duuri erikseen? Kun ne laulut, sävelmät liikkuvat meillä useimmiten mollissa ja sitten myös duurissa. Tai toisinpäin muissa lauluissa.

Että sanottaisiin jos molli niin Im eikä Vim, Niin eikö se vaan laittaisi asioita turhan monimutkaisiksi? l Siihen vielä modulaatio, ja missä ollaan, jossain muussa duurissa tai mollissa tai kirkkosävelmoodissa.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=230970