Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Big_D
Alue:Laulaminen
Aihe:Miten saada "karjuminen" helpommaksi ja vähemmän rasittavaksi!?
Aika:27.02.2016 13:56
Tee esim messa di voce -tyyppistä harjoitusta lisäten intensiteettiä niin kauan että ääni säröytyy mutta emissio ei muutu. Eli "karju" samalla tavalla kuin laulat normaalisti, mutta lisää "intensiteettiä." Joo Olen tuota joskus tehnytkin, kun olen etsinyt sopivaa "intensiteettiä" tiettyyn osaan biisiä, että ei käytä turhaa energiaa, mutta en ole tajunnut, että se voisi olla tehokas tapa opetella rentouttamaan raspia myös. pitääpä kokeilla!
 
jos 45min jälkeen on ääni puhki laulat todennäköisesti aivan liian kovaa.
Joo se johtuu kyllä todennäköisesti siitä. Kun olen äänityksissä vetänyt samoja biisejä niin on hyvin pystynyt monta tuntia vetämään vaikeitakin juttuja, mutta keikalla se väsyy nopeammin. varmaan johtuu kun laulua ei kuule niin hyvin, kuin vaikka studiotilassa niin lähtee puskemaan liikaa, kun luulee, että se ei kuulu.
 
Sun korkein nuotti ei kuulosta hyvältä jos laulat kokoajan 10-tasolla (intensiteetti). Jos sun äänentuoton maksimi-intensiteetti on 10 ja laulat biisin läpi 9-tasolla, kun se money note tai mikä ikinä neljän tahdin rääkyminen (mallia Audioslaven Cochise) tulee ja se on vaan 1 tason kovempi kuin muu osio biisistä, ei se kuulosta oikein miltään. Jos taas laulat biisin läpi 4-6 intensiteetillä ja säästät kovimpiin (oikeasti kovimpiin) kohtiin sen maximumpowerin ni sitten alakaa homma luistaan huomattavasti paremmin.
Tuo oli kyllä todella hyvä pointti! Ainahan sen on tiennyt, että pitäisi olla karkeasti sanottuna hiljaisempia ja kovempia kohtia biisissä, mutta ei sitä ole tullut sitten itse yhtään toteutettua. Täytyy pitää tuo mielessä, kun seuraaviin biiseihin laulut pistää pystyyn. :)
ei kande ehkä etsiä yksittäistä harjoitetta karjumisen helpottamiseksi vaan keskittyä keventämään muita osioita biisistä jotta se karjumisosio olis sitte suhteessa isomman ja munakkaamman kuulosta eikä olis tarvetta laulaa kokoajan täysiä, se yleensä ei kuulosta kauhean hyvältä. :)
 
Joo hyviä pointteja ja auttoi kyllä paljon tajuamaan, mistä mahtaa olla kyse!
Kiitos paljon avusta! Näillä mennään eteenpäin! :)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=230893