Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:tommiot
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Vittu (Marshall SL5, impedanssi)
Aika:05.02.2016 08:25
Lastinen: Mulla on aina näyttänyt resistanssimittaus yläkanttiin, 8 ohmin kajarilla esim 9 jne. Kaiuttimin määrän nostaessa resistanssia säännöllisesti. Jos tuossa tapauksessa 4x10" kaappi näytti resistanssia 15ohm, niin voisin veikata sen oikeasti olleen 8 ohmin kaappi, eikä lähempänä oleva 16ohm. Itse ottaisin katsoisin yksittäisestä kajarista arvon ja kytkennän kaapista.
 
Tossa on aika monta tekijää, mistä tulee helposti ohmi jos toinenkin lisää mittaustulokseen. Mittarin navat kaiutinpiuhan plugissa, itse kaiutinpiuha, plugin kontakti kaapin input-jakkiin, mahdolliset apico-liittimet jakissa (2kpl), paukkulanka kaapin sisällä, mahdolliset apico-liittimet kauittimien navoissa (8kpl).
 
Noi kaikki lisää resistanssia ja helposti voisi heittää 2-4 ohmia. Jos ton lisäksi tulee 1 ohmin heitto yläkanttiin per kajari, niin meillä voi olla jo 8 ohmin mittavirhe.

 
Suosittelen kyllä kaiutinpiuhojen vaihtoa parempaan ja piuhojen juottamista kiinni jos tulee tollasia mittaustuloksia. Ja yleismittarin päivitystä..
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=230752