Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:timppis
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:4X12 kaapin ohmit?
Aika:27.01.2016 20:17
Metalkallo: Mulla on marsun 1960A kaappi ja 2x greenbackit vasemmalla puolella kaappia alhaalla ja ylhäällä, ja oikealla puolella 2x V30 alhaalla ja ylhäällä.
 
Mitenkäs saisin jaettua kajarit tuossa kaapissa niin, että pystyisin käyttämään vain pelkkiä greenbackejä tai V30:ä, eli vain kahta kajaria? Haluaisin testata pelkkiä greenbackejä miltä ne kuulostaa ilman V30:n väliintuloa.
 
Olen aina vetänyt 16ohm paikalla, et olen aika alkaja vasta näissä jutuissa. Tuohon jakamiseen tarvitaan varmaan 2 johtoa, ne kyllä löytyy.
 
E: Niin joo, mun nupit oli marsun mosfet sekä class 5.

 
Oletan tässä, että kaikki neljä elementtiä ovat 16-ohmisia. Jos/kun näin, niin ajamalla noista vain kahta kerrallaan et saa systeemistä 16-ohmista, siitä tulee joko 8-ohminen tai 32-ohminen. Käytännössä kannattanee tehdä 8-ohminen kytkemällä elementit rinnakkain. Mosfet-nupillehan ei tarvinne tehdä mitään koplauksia, kun on trankkukone, kiinni vaan ja menoksi. Class 5:sta ohmikytkin oikeaan asentoon (oletan, että siinä on semmoinen). Nyt soivasta kahdesta elementistä tuleva soundi todennäköisesti muuttuu jotenkin verrattuna siihen, mitä samoista kahdesta tuleva soundi olisi silloin kun V30:t on mukana, koska vahvistimen näkemä kokonaiskuorma on erilainen, ja tällöin se itse vahvistin alkaa toimia eritavoin. Ymmärrykseni mukaan näin käy erityisesti putkikoneella, mutta ainakin periaatteessa myös trankkukoneella.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=204278