Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Klezberg
Alue:Muut soittimet
Aihe:Sähköviulut
Aika:26.01.2016 23:35
oksatboys: Synteesiäkin on tehty niin että ajetaan kieleen perustuva heräte bodyä mallintavan suotimen läpi. Ite olen kans miettinyt että saisko ton konvoluution johonkin reaaliajassa toimimaan signaaliprosessoriin pyörimään. Kyllähän sen varmaan saisi. Jonkun tutkimuspaperinkin joskus lukaisin, jossa sähköselloa konvoloitiin reaalijassa.
 
Kyllähän tuommoista konvoluutiota pyörittää reaaliajassa. Mä tein sen kokeilun Logic Pron konvoluutiokaiulla, ja sitten huomasin että joku oli tehnyt iPad-appin ihan viulua varten. Mutta se impulssi millä mä kokeilin antoi mun mielestä vain suuntaa, varmaan parempaankin pystyisi.
 
No siis kyllähän siinä jotain resonansseja on. Tai siis omanlaisensa taajuusvaste. Taitaa noissa "paremmissa" sähköviuluissa/selloissa olla eroja lähinnä elektroniikassa. Oiskohan niissä sitten jotain eq-käppyrää jo valmiina.
 
Piezomikki lankusta tehdyssä bodyssa tallan alla, toki siinä oma taajuusvasteensa on. Taajusvasteen pystyy korjaamaan, resonansseja on vaikeampi korjata kun niissä ääni jää ikään kuin soimaan. Siinä iPad-appissa oli aikamoinen eq-systeemi, mutta en lähtenyt siihen perehtymään. Olisi muistaakseni itse pitänyt alkaa hakea säätöjä.
 
Edit. Jos viulun tai sellon vaan täyttäs uretaanivaahdolla ja vetäs piezot kanteen? Mitenhän toimis. Helmholtzi sieltä sisältä ainakin suksis kuuseen ja värätely vaimentuisi. Bassoahan kanteen liimattu piezo ottaa joka tapauksessa liikaa, jos siis oikeaan soittimeen verrataan. Ei välttämättä olisi huono se vaahdon vaimennus.
 
Mä en oikein käsitä miksi se koppa pitäisi vaimentaa jos aitoa viulun soundia hakee. Se koppa ja varmaankin erityisesti se kansi on siinä ilmeisen tärkeitä. Jo se kuinka tarkkaan talla on sovitettu siihen kanteen vaikuttaa aika paljon. En osaa oikeasti soittaa viulua mutta olen kyllä havainnut eron siinä jos talla on sovitettu kanteen. Mutta tietysti kaikkea voi kokeilla.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=219193