Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:basisti1971
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Vanha analoginen mikseri vailla TRANSFORMATOR
Aika:08.01.2016 07:53   (muokattu 08.01.2016 07:56)
Moi.
 
Big Nyz: Koulu missä tää pöytä on ollut käytössä on kyllä valinnut varusteet hämärästi; tämä tuntematon malli, ja sitten sain sieltä myös päätevahvistin joka on ilmeisesti tosi harva; Simms PS500. Netistä ei löydy muita kuvia kuin minun...
 
Ennen likipitäen kaiken valmistuksen siirtymistä kaukoitään, Briteissä valmistettiin määrätön määrä erimerkkisiä audiolaitteita.
Tavatonta ei ollut sekään että yksi firma kasasi samaa laitetta useille eri "merkeille".
Varsinkin kulta-ajan loppua kohden konkurssit, fuusiot, yms. olivat vuotuisia tapauksia, ja usein onkin kuukausista kiinni onko joku tietty laite minkäkin merkkinen.
Valtaosa laitteista pysyi kääpiöksi kutistuneen imperiumin sisämarkkinoilla, korkeintaan laivattiin entisiin alusmaihin, mutta tavalla tai toisella yksittäiskappaleita tai piensarjoja päätyi tänne Kekkoslovakiaankin asti.
 
Ainoastaan muutamalla (tunnetummalla) merkillä oli virallinen maahantuoja.
 
Kupunkien hankintatoimen politiikasta riippuen koulujen materiaalihankinnat suoritettiin melko usein paikallisen musaliikkeenpitäjän kautta, joten messuilta, lomareissulta tms. mukaan tarttuneita laitteita myytiin sitten kiinteään käyttöön.
 

 

 
Big Nyz: Mutta, ihan kuin sanotte, ajatus ei ole kaataa tähän hirveen määrä raha vaan yritä oppia.
 
Tuossa tapauksessa suosittelisin ottamaan kynän (tai CADin jos tuntuu luontevammalta) käyttöön ja piirtämään skemat itse.
Käyttöjännitteet saa pääteltyä kytkennässä käytettyjen komponenttien perusteella, mm. OP-Ampit ja elektrolyyttikondensaattorit ovat hyviä tuossa määrittelyssä.
Vanhat audiolaitteet ovat yleensä topologialtaan senverran yksinkertaisia, että kapeammallakin tietämyksellä skema syntyy.
 
Talkbassissa ex britti Bassman Paul auttoi mua aikoinaan aina kun pystyi kun kyselin vanhan kotimaansa kamaralla tehdyistä laitteista.
En tuolla hiekkalaatikolla ole yli vuoteen leikkinyt, mutta jos Paul on vielä remmissä mukana, vastaa kyllä viestiketjuusi jos pystyy auttamaan.
 
Brittien keskustelufoorumit voisivat olla ehkä vielä parempi kanava tiedon hankkimiseen.
 

 
T:Samuli
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=230408