Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Tehdaskäämitty vs käsin käämitty mikrofoni??
Aika:05.01.2016 16:32
LaXu: Ihan samaan tapaan se kuusikansi on tehty kuin yleensä puoliakustisissa käytettävä vaahterakansi, materiaali vain on epätavallinen sähköskebassa. Mielestäni pehmentää soundia tilkkasen, mitä olen yhteen SA-2200 vertaillut. Minkähän takia kuusi ei ole sähkökitaran materiaalina käytetty enemmän ainakin puoliakustisissa? Akustisten soitinpuuna lähes standardi kuitenkin.
 
Joo, kuusi kuulemma johtaa ääntä kaikkein tehokkaimmin.... seetrihän on toinen akkareissa suosittu kansipuu (ei ihan kuusi, mutta kuulemma siinä on oma sointinsa. Itse olen soittanut vain kuusikantisia). Itselläni on jazzlootassa (Samick JZ2) kuusikansi (selected spruce top = tarkoittanee laminoitua kuusikantta). Samickin sointi on pehmeä ja akustisesti voimakas, mutta sähköisesti tummahko. Sen Duncan Designed mikit pitäisi imitoida jotain Gibsonin PAF vintage mikkiä. Sain raikastettua sointia hiukan laskemalla mikit sweetspottiin, mutta säröillä menee vähän mutaisen kuuloisiksi.
 
Olisikohan se vaahteran suosiminen semiakkareissa Gibsonialasta kotoisin oleva idea? Gibsonhan käyttää myös akustissa kitaroissaan vaahteraa sarjoissa ja pohjissa (kannet niissä taitaa olla kuusta yleensä).
 
Sullakaan ne Yamahan omat mikit ei olleet mutaiset, vaan honottavaksi sanoit? Voikohan tuo erilainen kansimateraali olla yhteydessä mikkien sointiin?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=230375