Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Niq
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Kiina-ilmiö - studioroinaa persaukisille
Aika:10.12.2015 15:51   (muokattu 10.12.2015 15:54)
dewil: Eli et ole myöskään valmis maksamaan siitä, että insinööriryhmä on sen tuotteen suunnitellut ja testannut toimivaksi. Teolliset muotoilijat suunnitelleet toimivan ulkoasun ja markkinointiosasto suunnitellut keinot, jolla kamat saa markkinoille, vuosien tuotekehittelyt kustannettua ja firmalle voittoa.

Ajatteletko samalla logiikalla myös, että musiikkia vaan tulee radiosta ja spotifystä. Miksi siitä pitäis kellekään maksaa?

No ei se nyt noinkaan ihan ole. Itse kun työkseen myy kivijalkakaupassa sitä brändättyä bulkkiroinaa paskalla katteella, niin ei oikein pysty naurahtamatta suhtautumaan tällaisiin lauseisiin, jossa oletetaan että isot firmat oikeesti hyvää hyvyyttään tekee ihan hirveen duunin et saa jonkun tosi hienon tuotteen markkinoille tai että niillä katteilla työllistettäisiin tavallisia veronmaksajia. Kyllähän se niin menee, että yksi innovoi, muut matkii, tehtaat työntää kamaa markkinoille eri leimoilla ja kassakone laulaa jossain muualla kuin siellä paikallisessa liikkeessä. Se nyt on sitten vaan se, että kuka haluaa mistäkin kellekin maksaa. Suomalainen takuu ja siten toimiva kuluttajansuoja riittää hyväksi syyksi tavalliselle tallaajalle ostaa se tuote ja maksaa välikäsille siitä hyvästä että saa jonkinlaisen laatulupauksen. Ei siinä ole mielestäni mitään väärää, varmasti ihan toimiva ratkaisu suurimmalle osalle ihmisistä.

Mä tiedostan kiinasta tilaillessani että se kampe ei välttämättä oo mitään priimaa, joskus täytyy turvautua pellepeloton-viritelmiin ja joskus roina on roskiskamaa. Ei kai se ole keneltäkään pois? Pari kertaa viallisen tuotteen saatuani tosin olen laittanut myyjälle viestiä jonka jälkeen ehjä tuote on tullut viikon päästä postissa tilalle. Eli sinänsä olen selvinnyt ostoksistani "kuivin jaloin". Näin kotimaisen palkkahaitarin alapään duunarina en koe muutenkaan olevani vastuullinen lihottamaan yhdenkään pörssisedän osinkosalkkuja, jonne tosiasiassa ne kotimaisen retail-kaupan katteet valuu, kun kyse on elektroniikasta.

Ja kuten jo aloitusviestissä totesin - kukin maksakoon siitä mistä haluaa. Ja mitä tulee viimeksimainitsemaasi logiikkaan, niin sitähän ei väitteessä ole - päin vastoin sijoitan mieluummin vähät pennoseni käymällä keikalla ja ostamalla suoraan artistilta paitaa ynnä muuta sälää, kuin suoltamalla sitä osinkomiljonäärien loputtomiin säkkeihin.

Mutta se politikoinnista, jospa nyt vain pysyttäisiin aiheessa. Jos jotain syö niin paljon kiina-ilmiö ja sen haittavaikutukset, niin perustakoon sille vaikka oman ketjunsa. ;)
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=230092