Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:sympxgtr
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Pikkauskädestä
Aika:30.11.2015 08:05   (muokattu 30.11.2015 08:05)
Tonski: Ohoh, en joutanu viikonloppuun tänne mut hyvä et aihe on herättänyt keskustelua :D
 
Voin kuvailla alkuviikosta jonkun pikkupätkän ihan vaan demotakseni vanhan vs. uuden pikkaustavan hienosäätöeroa! By the way jätkän soittojutut on ollu aina niin puhtaan kuulosia siellä 180bpm hujakoillakin etten ois kyllä uskonu että plekukädessä tuntuu itsestä olevan häikkää! Musta tosin tuntuu etten oo varma ymmärsinkö tuota pyörimisliikejuttua, vähän näyttää että käsi heiluis ranteesta ylöspäin noista pikkausvideoista (onko kyynärvarren liikettäki ollu mukana..?) mut muuten. Erittäin puhtaasti soitettu kyllä joka tapauksessa :D

 
Mukava saada jätkäkin takas keskusteluun! :D Meinasinki tossa kysellä, että olis hieno saada sulta lisää inputtia. Mielenkiinnolla oottelen videota!
 
Tonski: Tässäpä se juuri on.. Kylmä fakta on se, et on helpompaa opetella jotain alusta asti oikein, kuin opettaa keholleen tai itelleen jotain tavallaan todella väärin jonka jälkeen joutuu opettelemaan tän vanhan mallin pois ja uutta tilalle. Ei koske ainoastaan fyysisiä ja motorisia suorituksia vaan oppimista ylipäätään joka asiassa.
 
En osaa kyl sanoa onko mutta kuulostaa aika jännältä ajatukselta.. Melkein haluisin veikata ettei semmosta tekniikkaa ole olemassa, jolla voi soittaa omilla rajotetempoillaan vaikka tunnin putkeen koska tosiaan jollain tasollahan siinä on lihastyöskentelystä kyse ja paikat tahtoo väsyä meillä ihmisillä.. Itekin tykkään kyllä mennä alternatella nää pikkausjutut niin pitkälle kuin vain mahdollista joten se economy-osasto on itselleni hieman hurulurua, mut noin muuten tykkään tosi paljon siitä, miten pikkutarkasti Troy on noi plekukäden liikkeet analysoinut. Oon itse huomannut tässä sähkökitarismini kehityskaaren aikana sen, että alussa pitäs saada vaan ne kolmisoinnut+dimi sweibattua tempoon 666bpm ja MikeRomeo-nelisointutäppingit kuosiin, sitten kuolee vuoropikkaukseen ihan totaalisesti :D Varmasti itselleni ehdottomasti vittumaisin tekniikka. Oon valehtelematta muuttanu pikkaustyyliä useampaan otteeseen; eka vähänkään pysyvämpi oli JazzIII + ankkurointi kitaran kylkeen pikkurillillä, sit lopetin ankkuroinnin, vaihdoin tylpempään plekuun ja pinsettiotteeseen sekä nyt lopulta tämä itse pikkausliikkeen muodostaminen pronaatio-supinaatiopainotteisemmaksi. Toisaalta rennompaan ja tarkempaan kohti tässä ollaan asteittaisesti menty joten sinänsä suunta on ehkä jotenkin hyväkin; sillon alussa kun ankkuroin kättä enemmän (tyhmästi) kitaran bodyyn ja sahasin jatskolmosilla päin vittuja niin jälkeenpäin muistellen oli paikat kyl välillä niin jumissa ettei oo tottakaan.. varmaan ois amputoitu koko oikee käsivarsi sillä menolla muutamaan vuoteen :D Oispa kiva kurkata 5v. päähän et miten tämä vielä ehtii siihen mennessä muuttua, soittaako sitä jollain pizzapalan kokosilla 0.455mm pinkeillä Dunlopeilla vai :DD pitää tyyliin pikkauskättä paikallaan ja ravisuttaa kitaraa.
 
On muuten vittumainen treenis soittaa hyvin!! Kiitos tästä! Pitää testailla huomenissa tätä enemmän lämmittelyn jälkeen et miten tuo irtoo, viime viikon hinas semmosta päivää metronomin ja vanhojen biisien kanssa tuota plekukättä kuntoon että on edelleen lepoviikonlopun jälkeenkin vähän paikat palautumisvaiheessa, tuntuu..
 
Vielä loppuun treenaamisesta:
 
http://www.rockway.fi/kitara/arpegg … menttia-mahdollisimman-tehokkaasti/
 
Oli tosi outoa kuulla tuo sama juttu Rockwayn videolta mutta ite oon aina tykänny tosta samasta ajattelutavasta, että soittaessa jotain mihin liittyy metronomi ja jokin nopeusrajotuskin ehkä, niin lopetan soittelut aina semmoseen tempoon, missä se soitettava pätkä menee hyvin. Näin ei ns. jätä hermostolle käsiteltäväksi viimesenä muistijälkenä semmosta ylitempoon soitettua ripulia mitä keho sit alkaa palautuessaan soitosta vahvistamaan. Mut kaiken kaikkiaan todella hyvä video, suosittelen!

 
Muistelisin, että oon kuullu joskus jostain vastakkaista mielipidettä treenaamisen lopettamisesta. Eli siis, että kannattaa ainakin testata niitä vaikeimpiakin tempoja reenin loppuun. Eli tietenkään kovin pitkään, vaan muutaman kerran ehkä testiksi vetässä tjsp. Voi hyvinki olla, että muistan väärin. Pitääpä tsekata tuo video myöhemmin päivällä!
 
Zed: Nämä "ihan täysin rentona hei" -ohjenuorat saavat muusikoiden.netin pikkausketjuissa usein liioiteltua painoarvoa. Sikäli kun itse ihmisanatomiaa tunnen, ihan täysin rento käsi roikkuu hervottomana liikkumatta mihinkään, eikä myöskään plektra pysy tällöin sormissa.
 
Heh, meinaa tulla tuota plektran tippumisongelmaa eteen juurikin, kun kiinnittää "liikaa" huomiota rentouteen.
 
Vielä asiasta kolmanteen: Ostin muutama vuosi takaperin tällaisen Insanity-plektran V-Pickilta. On todella hyvä kapistus juuri käden rentouden harjoitteluun. Kylmästi oon vedelly tolla reenit menemään, eikä tunnu vaikeuttaneen ainakaan vielä pienemmillä plekuilla (aka JazzIII) soittamista.
 
http://www.v-picks.com/product/insanity/
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=229967