Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Uudet vs. vanhat - hinta / laatu / hyöty
Aika:08.07.2015 10:37   (muokattu 08.07.2015 10:44)
Mä epäilen, että kitaroissa mennään puhtaasti keräilypohjalta eli en usko sen vintagekitaran olevan varsinaisesti parempi kuin nykyaikaisen kitaran, vaan se on ainoastaan harvinainen, legendaarinen ja siksi kallis ja koska se on kallis ja vain harvojen saatavana, se sisältää mystiikkaa ja hohdokkuutta joka elää vain meidän mielikuvissa.
 
Vahvistimissa se tekniikan muutos näkyy ja vaikuttaa enemmän, koska nykyisin ei enää tehdä "huonoja" vahvistimia, niin ne yksinkertaiset autoradiosta kyhätyt väkästykset joita fender teki viiskyt- ja kuuskytluvuilla ja osittain vielä seitkytluvullakin, ovat vaan erilaisia kuin nämä nykyiset. Niissä on vaan aivan oma jäljittelemätön viehätyksensä, minkä vuoksi monet niitä haluaa käyttää. Ne ovat yksinkertaisia lähes akustisen soittimen tavoin reagoivia laitteita joita ei vaan ole vielä pystytty uskottavasti mallintamaan.
 
Sitten viimeisenä tulee tämä juopa digitaalinen vastaan analoginen, joka lienee nyt jonkinlaisessa murroksessa kun digitaaliset laitteet alkavat olla niin hyviä että ne laadullisesti kelpaa kenelle tahansa. Itselleni digitaalisuuteen liittyy periaatteellinen ristiriita, joka aiheuttaa suhtautumisvaikeuden siihen. Nimittäin kun signaali pilkotaan binääreiksi ja ajetaan tietokoneeseen ja sitten se jälleen koostetaan analogiseksi ja vahvistetaan, niin se ei ole enää sama signaali joka lähti kitarastani. Se voi näyttää ja kuulostaa ja maistua ihan samalta, mutta se on vain tietokoneen luoma kopio siitä signaalista, joka lähti kitarastani. Siihen asiaan minun pitää jotenkin oppia suhtautumaan. Digitaalisessa kopiossa on se ongelma, että se on täysin samanlainen kuin alkuperäinen. Nurinkurisesti siitä ei seuraa minun mielikuvissani, että kopio saavuttaisi autenttisuuden, vaan siitä seuraa että se alkuperäinen kadottaa autenttisuutensa ja muuttuu vain yhdeksi kopioista. Minä näen ad muuntimen silppurina joka tuhoaa signaalini ja vaikka se olisi kuinka hienosti liimailtu uudelleen kasaan da-muunnoksessa, niin se ei poista sitä väkivaltaista mielikuvaa jota tietokone signaalilleni tekee.
 
Digitaalisissa laitteissa on myös kopioitavuuden ongelma eli laitteet ovat käytännössä vain jokin ohjelman pätkä jota voidaan kopioida määrättömästi (miten sellainen voisi olla mitenkään keräilymielessä arvokas?). Siinä missä digitaalinen laite kiteytyy siihen ohjelmanpätkään joka voidaan käytännössä ajaa missä tahansa tehokkaassa tietokoneessa, niin analoginen laite on kytköksissä niihin konkreettisiin piireihin ja komponentteihin ja se on sitä kautta enemmän yksilö ja enemmän ainutlaatuinen. Ja sinä me tulemme myös siihen, että digitaalinen tekniikka ainoastaan vanhenee kun taas analoginen tekniikka on ajatonta. Tämä johtuu nähdäkseni siitä että uusi ja parempi ohjelmanpätkä osaa toistaa myös sen vanhan ohjelman pätkän temput, mutta se vanha ohjelman pätkä ei osaa toistaa uuden ohjelmanpätkän temppuja. Analogissa laitteissa kun tekniikkaa kehitetään, niin se vanha yleensä menetetään eli se uusi laite on erilainen ja se jää sitten käyttäjien ratkottavaksi onko se uusi parempi, mutta jos haluaa hyödyntää sen vanhan laitteen ominaisuuksia niin tarvitaan se vanha laite.
 
Minulla itselläni on tähän seikkaan vielä suhtautumista, mutta eiköhän se tästä :-). Itselläni on käytössä sekä uutta että vanhaa teknikkaa ja pyrin olemaan avoin kaikelle, mutta ymmärrän kyllä vanhojen laitteiden viehätyksen.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=228433