Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:repomies
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Fender hot rod deluxe
Aika:08.07.2015 10:05
uusiipe: 60 mA eli 60 mV R66:n yli mitattuna on juurikin skeman mukainen bias, jolla pääteputket asettuvat alle 50% anodidissipaatioon. Tämä on hyvin tyypillistä nykyvahvistimille, kun nykytuotantoputkien laatu on joskus mitä on. Jos laite leimaantuisi putkisyöpöksi, jäisi se kaupan hyllylle. Valmistaja pelaa tässä varman päälle.

Ymmärrettävää.

Minun tapauksessani tuo tehdassäätö on kuitenkin toistaiseksi ihan ok, koska ilmeisesti korvani on tottunut jo tuohon matalahkoon biasointiin. Kokeilin tuota säätää ja nähdäkseni ääni alkaa oikeastaan pehmentyä vasta kun mennään tuon 60mV yli, sen alapuolella ei niin nopeasti tunnu eroa äänessä. Ikävä vaan että minun korvaani kuumempi biasointi menee sitten aika äkkiä sellaiseksi hyvin pehmeäksi keskiäänihonotukseksi, ja vielä ikävämpää että säröillä minusta tuo tuntuu jotenkin räkäisemmältä sitten samalla, joten ei jatkoon. Säädin takas tuonne tehdasasetusten nurkille. Ehkä olen vain juntti, mutta minulle tuo oli nyt sitten se "oikea" säätö, ainakin toistaiseksi.

Enempi tuo toki semmoiselta klassiselta putkivahvistimelta kuulostaa, kun biaksen vääntää lähemmäs 70mV (35mA per putki). En vaan syystä tai toisesta tykännyt sitten kuitenkaan äänestä.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=159303