Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Groke
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Out of phase kytkentä
Aika:24.06.2015 18:54
Seuraavaksi laitan - tietääkseni - tietämäni yleisen tason perusprinsiipit asiaan liittyen, joita saapi tietenkin korjailla ja täydennellä:
 

=============================================
Yksittäisen mikrofonin vaiheen kääntäminen
ei vaikuta mitenkään sen soundiin.
 
Poikkeuksena HOOP. Jolloin soundimuutos ei
tosin johdu vaiheen kääntämisestä, vaan tuon
kytkennän sisältämästä kondensaattorista.
=============================================
 
=============================================
Kahdella samanaikaisella mikrofonilla on
soundillisesti samantekevää, että kummanko
vaihe käännetään (kaulan vaiko tallan).
 
Jos taas käännät molempien vaiheen, niin
käy niin, että palataan lähtötilanteeseen.
Eli tällöin vaiheenkäännöt kumoavat toisensa.
=============================================
 

 

 
=============================================
Soundillisesti on yhdentekevää, että millä
konstilla vaihe käännetään. Eli kääntämällä
magneetti, vaiko vaihtamalla johtimien paikat
keskenään (kuuma ja maa).
=============================================
 
=============================================
Vaiheen kääntö magneetin käännöllä on pysyvä
ratkaisu (seuraavaan kääntöön saakka...).
 
Sen sijaan johtimien (kuuma ja maa) paikkojen
vaihtaminen onnistuu kätevästi lennossakin
kytkimen avulla. Tarvittaessa jopa
3-asentoisen kytkimen (Normaali/HOOP/OOP).
=============================================
 

 

 
=============================================
Nelijohtimisissa (4 + maa) humbuckereissa se
paljas johdin (bare wire) yhdistetään AINA
maahan.
Eli tälläisen humpparin vaihe siis käännetään
AINA niin, että vaihdetaan värillisten
johtimien paikkaa (kuuma ja maa).
 
Kyseisten johtimien tarkemmat värit ovat
valmistajakohtaisia ja riippuvat lisäksi
myös kulloisestakin kytkennästä.
Mikäli johtimia on täydet 4+1, eli siis
neljä ja maa, niin silloin kaikki nämä
ovat mahdollisia:
    1.) Serial humbucker (lähes aina oletus)
    2.) Parallel humbucker
    3.) Coil split - North Coil
    4.) Coil split - South Coil
    5.) OOP - coils in series
    6.) OOP - coils in parallel
=============================================
 
=============================================
Mikäli toinen kaksijohtimisen mikrofonin
johtimista - käytännössä paljas johdin - on
kytketty mikrofonin runkoon, niin vaihetta
ei voi kääntää ihan vain johtimien paikkoja
vaihtamalla. Sillä tällöin koko mikrofoni
vain mykistyisi.
 
Ratkaisu 1: käännä toisen mikrofonin vaihe.
Ratkaisu 2: käännä ko. mikrofonin magneetti.
 
Mikäli kaksijohtimisen mikrofonin paljas
johdin ei ole yhdistetty runkoon, tapahtuu
vaiheenkääntö simppelisti ihan vain
vaihtamalla johtimien paikat keskenään.
=============================================
 

 

 
=============================================
Kolmen samanaikaisen mikrofonin tapauksessa
on makuasia, että kääntääkö vain tallamikin
vaiheen, vaiko vain keski- ja kaulamikin
vaiheet.
 
Näin on siksi, että molemmissa tapauksissa
mikrofonien välinen SUHTEELLINEN VAIHE-ERO
on sama. Mikrofonien absoluuttisia vaiheita
ei siis tarvitse murehtia.
=============================================
 
=============================================
Koko mikrofonin kääntämisellä yksitteisen 
mikrofonin soundi ei joko muutu lainkaan (kun
symmetriset kelat), tai sitten muuttuu määrän
X verran (kun on asymmetriset kelat tms.). 
Eniten tallamikin tienoilla.
Mikrofonien yhdistelmissä symmetrisenkin 
humpparin kääntäminen saattaa ainakin 
pikkuriikisen verran vaikuttaa soundiin. 
Syystä että tällöin se puolitettu kela onkin 
pari senttiä eri paikassa, kuin aiemmin.
 
Esim. DiMarzio:n FAQ:ssa on mainittu muutamia
malleja, joiden soundi ainakin pikkuriikkisen
verran muuttuu käännettäessä.
=============================================
 

 
=============================================
Humbuckereissa hyötysignaalin (elikkäs oman 
soittosi) vaihe käännetään kahdesti (180 + 
180 astetta = 360 astetta, eli nettomuutos 
on 0 astetta = vaihetta ei siis käännetä). 
 
Mutta hurinan (= hum) vaihe kääntyy vain 
kertaalleen, koska magneettisen napaisuuden
kääntäminen ei vaikuta siihen.
=============================================
 
=============================================
Mythbusters bonus:
 
Perinteisen Fender Statocasterin väliasennot
(2 & 4) eivät ole vastavaiheisiksi
kytkettyjä. Vaan aivan tavallisia kahden
mikrofonin rinnankytkentöjä. Silti jotkut
yhä edelleen puhuvat vastavaihesoundista.
 
Ja koska kelat ovat ~80-luvun puolivälistä(?)
lähtien keskenään RWRP, on lopputulos hurinaa
vähentävä Parallel Humbucker. Mutta sekään ei
kytkennästä mitään vaiheenkääntöä tee.
=============================================

 

 

 
Aivan perinteisenkin kokoisssa ja näköisissä humppareissa saattaa olla suuriakin eroja sen suhteen, että mikä kytkentä soundillisesti toimii ja mikä ei. Oletushan on likimain aina kelat sarjassa (RWRP).
Muita johdotusvaihtoehtoja ei ole välttämättä koskaan edes kokeiltu valmistajan toimesta. Tai on ehkä kokeiltu vain puolitusta toiselle keloista tms. Jos puolitusta tms. ei erikseen mainosteta, niin lienee soundin suhteen viisainta pelätä pahinta ja toivoa parasta. Toki lopputulokseen voi jossain määrin vaikuttaa vastuksilla (esim. 500k => 250k) tms.
 

 
Niin ihmisten maut ja kuin mikitkin ovat kuitenkin niin erilaisia, että yhtä oikeaa kytkentää ei ole mahdollista julistaa. Sekin hieman vaikuttaa, että soittaako mörkömetallia, countrya, funkya vaiko kenties rautalankaa.
Stacked humbuckerin kanssa käytännön kytkennät ovat tietenkin rajoitetumpia, vaikka olisikin 4+1 johdinta käytettävissä.
 
Ja yksikelaisen mikin kohdalla tietenkin vain itse mikin vaihe voidaan kääntää. Ja aina ei edes sitäkään (maa on mikin rungossa kiinni). Ei edes magneetteja kääntämällä, mikäli on kuusi erillistä tappia pystyssä, eikä vain yksi magneetti pohjassa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=228296