Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Transistori- ja Putkivahvistimen erot?
Aika:18.06.2015 12:13
Itse olen tätä kysymystä miettinyt paljon ja onhan tästä asiasta paljon tälläkin foorumilla poristu. Itse olen sitä mieltä ettei selkeää eroa ole transistori- ja putkivahvistimen välillä. Ei ainakaan sellaista millä olisi merkitystä soittajan näkökulmasta. Vahvistimen rakentajan näkökulmasta eroa on enemmän ja minulle on kerrottu, että jotkin ominaisuudet on yksinkertaisempaa toteuttaa transistoreilla a jotkin asiat on yksinkertaisinta tehdä putkilla. Kyse on siis järkevimmästä Toteutustavasta ei niinkään siitä onko jokin asia mahdollinen vai ei.
 
Mieti siis soundia mitä arvostat ja haluat ja etsi vahvistin joka sen sinulle tarjoaa piittaamatta toteutustekniikasta. Jos arvostat soinnin "virheitä" kuten chostnoteja, sagia, pehmeää atakkia etc. Soinnin elävyyttä valitsit todennäköisesti vanhan tai hyvin perinteisen putkivahvistimen. Jos arvostat tarkkaa ja modernia sointia niin sen saa sekä putki- että transistorivahvistimesta. Jos haluat kellomaisen puhdasta sointia ja terävää atakkia, niin todennäköisesti valitsemasi vahvistin toimii transistoreilla.
 
Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen niin kannattaa muistaa, että niin putkia kuin transistoreita on useita erilaisia. Väittäisin että erottelu putki- tai transistorisoundiin on pitkälti myytti jota jostakin syystä halutaan ylläpitää. Silloin kun puhutaan moderneista soundeista. Ainoastaan vanhat ja yksinkertaiset putkivahvistimet soivat niin elävästi ja ovat niin oikukkaita että niitä on vaikea mallintaa millään muulla tekniikalla. Se ei kuitenkaan perustele sitä että jako voitaisiin ulottaa tarkoittamaan kaikkia putki ja transistorivahvistimia. Itse puhuisin mieluummin perinteisestä ja modernista vahvistimesta kuvatakseni lukuisten sointivirheiden elävöittämän soinnin omaavan vahvistimen ja tarkan kliinisen soinnin omaavan vahvistimen eroa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=228245