Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Aktiivikitaran rutinat?
Aika:06.06.2015 12:39
Kertokaapa kokeneemmat, että jos kitarassa on aktiivinen alektroniikka niin onko se herkempi rutinoille kuin passiivinen kitara? en tarkoita siis maadoitukseen liittyvää hurinaa jota aktiivikitarassa ei käytännössä ole ollenkaan, vaan sellaista rusahtelua risahtelua, joka syntyy vaikkapa potikan likaantuneesta hiiliradasta tai instrumenttikaapelin liikahtelu jakissa toisinaan tekee samaa. Olen ajatellut viedä kitaran huoltoon kyseisen vian takia, mutta olen miettinyt josko olen itse yliherkkä asialle. Mulla on tuossa aktiivibasso joka rusahtelee paljon vähemmän ja siksi olen tuumaillut, että kitarassa on jotakin vikaa mahdollisesti.
 
Lähinnä ajattelin, että kun siellä on ne esivahvistusasteet niin vahvistavatko ne myös mahdollisia häiriöitä? jos siis joku potikan hiilirata rutisee tms.? se maadoitushurina tuosta puuttuu lähes kokonaan, vaikka siinä on passiiviset mikrofonit, koska se signaali esivahvistetaan jo kitarassa.
 
Viimeksi kun huollatin kitaran, niin siihen vaihdettiin jakki ja potikat voideltiin. Nyt ajattelin, että voisin ainakin nuo kaksi rutisevaa potikkaa vaihdattaa kokonaan.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=228122