Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:PIM
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Uusia nimiä Erikoistuotteen artistisivulle
Aika:04.06.2015 13:12
EeePeen kesäterveiset Facebookissa.
 
https://www.facebook.com/groups/171 … 392906721554/?__mref=message_bubble
 
"Terve ja hyvää alkanutta kesää. Kuunelkaas kaikki kesän aluksi suuren Timo Jämsenin levytys "On loppunut jo koulu". Se on vähän kuin vastalaulu Jussin "Kesäduuni Bluesille".
No meidän perheessä alkoi kesä ja loma, muttei mulle. Koko kesä paukutetaan keikkoja Agentsien kanssa. Näin on ja näin olla pittää. Eilen soitettiin monen vuoden tauon jälkeen Somerniemen Ämyrillä. Siinä kohtasi kaksi muuttumatonta jäärää, Ämyri ja Agents. Ei kaiken tarvitse jatkuvasti muuttua.
Kitaran virittämisestä kyseltiin. Ennen kuin kitaraa voi alkaa pistämään vireeseen pitää kitaran olla ns. hieno viritetty, eli skitan intonaatio pitää olla säädetty mahd.hyvin kohdalleen siten että se soi puhtaasti koko otelaudan matkalta . Olen saanut asiaan helpoitusta uudelta suomalaiselta metalliosien valmistajalta-EKT paja /Jani Syvänen Kurikasta. Firma valmistaa kitaran metalli osia suomalaisesta rosteri teräksestä. Mun keikka stratossa on kaikki hardware EKT valmisteisia.
Vire on asia jonka kanssa painin paljon . Mulla on pienestä asti ollut korva, joka ei siedä epävireisyyttä. Mun soitosta saa sanoa mitä vaan, mutta epävireistä se ei ole heikkoinakaan hetkinä. Muistan ajan ennen digitaalisia kitaran viritys laitteita. Se oli kitaransoiton Bysantti aikaa, hämärässä rämpimistä. Agentsien ensimmäinen kitaraviritin oli merkiltään Justina ja sen toi meille juuri ennen Tampereen Yo-talon keikkaa Tammilehdon Sepi. Laite oli kertakaikkiaan mykistävä ja mä muistan ajatelleeni että jumalauta, nyt lähtee. Keikalla meitä oli tsiikaamassa Dr. Feelgoodin jäbät, jotka viettivät vapaa päivää Tampereella. Topi ja Brillo juttelivat keskenään koko loppuillan vaikkei Topi tohon aikaan puhunut englantia lainkaan, eikä Brillokaan luultavasti suomea. Luonnon lapset on oma heimonsa.
Keikka olosuhteissa viritän skitan pariin kolmeen kertaan ennen keikkaa ja keikan aikana lattia viritintä käyttäen muutaman kerran. EKT osien tultua käyttöön, virittämisen tarve on vähentynyt. Studiolla on käytössä huipputarkat räkkimalliset virittimet, jollainen mulla on äänittäessä kytkettynä singnaaliketjuun koko ajan. C. combo keikoilla käytän nykyaikaisia ns. clipsi mittareita , jotka voi kiinittää kätevästi kitaran virityslapaan. Kätevää mutta mun mielestä vähän nolon näköistä.
Mutta niinkuin Topi aina sanoi: häpeämään ku alat Esa, niin hävetä saat lopun ikääs.
Viikon hyvä uutinen oli kun vein uskollisen vinyylilevarini Helsingin Classic Audioon korjattavaksi, niin sehän tuli sieltä parempana ku tehtaalta, suomalaista osaamista kertakaikkiaan.
Huono uutinen on sitten kait nämä puheet kulttuuri ja opetus määrärahojen leikkauksesta. Ei ihminen opi: vanha totuus on että kulttuuriin sijoitettu euro tulee aina tuplana takaisin.
Nyt pariksi päiväksi spönelle kytkemään saunakammari studiota.
Hyvää kesää, nähdään keikoilla. Terv. Esa"
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=228103