Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:valtsujackson
Alue:Laulaminen
Aihe:Rääkyminen/murinalaulu ja äänen menetys?
Aika:28.04.2015 15:37
Lilium: Eli olen tässä vajaan 1,5 vuoden aikana harjoitellut rääkymistä, aluksi ei tullut kuin viemäriörinällä, nyt parin kuukauden aikana on löytynyt se "puhdas", korkea rääkäisy Filthimäiseen tyyliin.
 
Ongelmaksi on muodostunut kuitenkin äänen käheytyminen, ihan koko vuoden ajan. Itse murina/rääkyminen ei ole sattunut kuin muutamia kertoja kun lähtenut väärästä kohdasta ja sen on kyllä siinä tajunnutkin. Eli itse laulaminen ei satu, tunnu pahalta mutta ääni käheytyy. 6-8 biisiä saa vedettyä rääkymisellä, sitten puheääni alkaa kärsiä mutta edelleen löytyy laulaessa se ääni, tosin alkaa kuulostaa uupuneelta. Laulamisen jälkeen ja seuraavana päivänä hyräilessä ääni kuulostaa tosi epävireiseltä ja korkeammalta hymistessä tuntuu kuin olisi jonkinsortin este. Puheessa myös saattaa tapahtua poikien murrosiän tapaisia yhtäkkisiä kiekauksia.
 
Olen puhunut tästä yhden tuttavan kanssa joka myös rääkyy ja murisee ihan bändissä, sanoi vaan että vaikeampaa naisille. Kehitystä on tietty tapahtunut kun on saanut nostettua äänen korkeutta, mutta toi käheys ottaa päähän. Ei oo kivaa vetää karaokessa suhtkoht hyvin ja kähistä heikosti jälkikäteen.
 
Mitä tehdä?

 
Ite laulanu murinalla/huudolla nyt 2 vuotta ja sama käheys tulee aina treenien jälkeen mutta luokittelisin tuon ihan normaaliksi sivuoireeksi joka tulee muutenkin äänen rasittamisesta. Jos puhut tarpeeksi putkeen tai laulat puhtaasti kauan putkeen niin kyllähän siinäkin ääni painuuu tai voit menettää sen kokonaan. Muista juoda vettä aina joka biisin välissä ja reilusti keikan/treenien jälkeen.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=227364