Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:saastara
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Monitoria projektistudioon, apua kaivataan.
Aika:31.03.2015 16:37   (muokattu 31.03.2015 18:10)
tinde: Mielenkiintoinen aihe mikä osittain myös minua läheltä liippaa.
 
Mun kaksi harrastemiksaustilaa ovat molemmat varsin köpöisiä akustiikaltaan, ja mä olen ratkonut / kiertänyt ongelmaa kaiuttimien sijoittelulla työskentelypisteen suhteen.
 
Mun monitorit (toisessa tilassa Genelecin 1030A ja toisessa JBL LSR25P + sub) ovat niin lähellä itseäni kuin järkevästi mahdollista > suurin osa korviin saapuvasta äänestä tulee suoraan kaiuttimista.
 
Olen antanut itseni ymmärtää että huoneakustiikka alkaa vaikuttamaan vasta kun etäisyys kaiuttimista on riittävä. Mikä se etäisyys on - ei aavistustakaan.
 
Olisi mielenkiintoista kuulla ammattilaisten mielipiteitä tän asian suhteen. Miten on, jos lymyilee riittävän lähellä kaiuttimia, silloin ei tarvitse niin paljoa huolestua huoneen vaimennuksista / korostuksista?
 
Tilanne lienee erilainen jos äänitöitä tekee ammatikseen, kuvittelen että huoneen pitää silloin kuulostaa hyvältä ergonomian, asiakkaiden ja tilan itsensä takia.

 
Huono huone on huono huone, kuunteli niitä kaiuttimia miten läheltä tahansa. Toi viidakon viisaus lienee saanut alkunsa siitä ajatuksesta, että jos kuuntelee lähempänä kaiuttimia, kuuntelee hiljempaa ---> huone elää vähemmän. Samasta ajatuksesta lienee syntynyt se urbaanilegenda, että pienessä huoneessa ei voi käyttää isoja kaiuttimia.
 
E: Aloittajalle sanoisin, että ostaa muutamalla sadalla äyrillä rautakaupasta tarvikkeita, puuhastelee akustoinnit itse ja ostaa sitten niin hyvät skobet kuin anneli sallii. Ja toki mielellään kuuntelee ne tulevat kaiuttimet siellä kotosalla, ja ennen kaikkea siis kokeilee miksata myös niillä. Sitä on yllättävän vaikeaa netin perusteella tietää mistä tykkää ja millaiset komerot toimii itselle miksatessa ja kuunnellessa.
 
Mutta realismi tossa akustoinnissa kannattaa pitää myös messissä.. 12db 120hz on jo semmoinen vuori, että sitä ei 5cm levyllä seinällä nujerreta. Jos ei huonetta vartavasten miksaukseen rakenneta / pyhitetä, tietyn pisteen jälkeen kannattaa vaan nostaa kädet pystyyn ja tehdä rauha asian kanssa.
 
E II: Onko pakko olla uusi ja onko pakko olla aktiivi?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=227313