Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:isojussi
Alue:Tanssimusiikki
Aihe:Se Rap "musiikki"
Aika:09.03.2015 01:40
KanttoriPiiparinen: Niin räppi, kuin monet muutkin nykytrendit ovat pulleiksi ladattuja kaikenlaisilla ulkomusiikillisilla tekijöillä. Se näkyy diskovalojen välkkeenä diskopalloissa. Sen voi todeta vaikkapa savukoneista, tai siitä että euroviisuissa voittavat riihikuivatut suomalaiset perkeleet. Parrakas nainenkin on nähty. Mitä kaikkea tulevaisuus meille näyttääkään?

Edustan itse sitä sukupolvea, jolle itse musiikki on ollut pysähdyttävä elämys. Se on saattanut olla trubaduurin esitys saunan portailla. Se on voinut olla kanttorin tai kyläpelimannin taidonnäyte. Siihen kuuluvat lapsikuoron kevätlaulu sekä hautajaisväen alakuloinen hyminä.

Se valtava älämölö ja mediakohina, joka näyttää nykygenreihin oleellisesti kuuluvan, on minulle täysin vierasta. Nykyisin tunnutaan tuotettavan mahdollisimman suurta määrää, ei niinkään laatua.

Tästä minä niin mieleni pahoitin.

No höpö höpö!

Niin kauan, kun musiikkia on esitetty, se on ollut sidoksissa aikaansa ja ympäristöönsä. Musiikin teko musiikin itsensä takia ilman ympäristön vuorovaikutusta kaatuu omaan utopiaansa. Kaikenlainen show ja mahdollisimman monipuoliset markkinointikeinot on aina näytelleet tärkeetä osaa niin musiikin, kuin muunkin taiteen esilletuonnissa ja "myynninedistämisessä". Katutrubaduurilla ja kellaribändillä, ne on vaan erilaiset, kun tähtiakteilla.

Jo klassiset säveltäjät oli aikansa rocktähtiä, Miles Davis ajeli Lambourghinilla nahkahousuissansa, eikä Elvistä ois ilman kunnon markkinointia tuntenut kukaan. Kyllä ns mediakuvan luominen on osattu ja aktiivisesti hyväksikäytetty jo vuosisatoja. Paas esmes tutustuen Louvressa olevaan maalaukseen Napoleonin kruunajaisista ja varsinkin ko maalauksen tarinaan.

On lapsellista väittää, ettei varsinkaan valtavirtamusiikin myynninedistämiseen olis maailman sivu käytetty kaikkia mahdollisia markkinointikeinoja. Väylät vaan on vaihtuneet. Suoranaista yhteiskunnallista vaikutusta musiikilla toki todennäköisesti on vähemmän, kuin koskaan.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=226792