Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Sorgemus
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Marshallin trankkunuppi ja aivan infernaalinen kohina
Aika:26.02.2015 16:47
Apua kaivataan!
 
Omistan Marsun 80-luvun lopun transistorinupin (Lead 100 Mosfet 3210) joka tähän asti on toiminut moitteetta, mutta nyt on jokin vialla. Taustalle on ilmaantunut todella läpitunkeva kohina, joka peittää kiinni kytketyn kitaran äänen lähes täysin alleen.
 
- Kohina alkaa heti, kun inputiin kytkee jotain (pelkkä instrumenttikaapeli riittää)
- Kohinaa esiintyy molemmilla käytettävissä olevilla kanavilla (normal/boost)
- Kohina tuntuu reagoivan kaikkiin käytettävissä oleviin säätimiin (eq, volat, reverb)
 
Nuppi on minulla kotona ja olen soitellut sitä DI-boksin kanssa, johon olen ottanut signaalin nupin DI-ulostulosta. Varsinaisen kitarakaapin kanssa en ole toimintaa päässyt vielä kokeilemaan. Tähän mennessä testailtua:
 
- DI-boksi pois välistä, ei auta
- Kaapelin vaihto nupilta boksille sekä boksilta eteenpäin, ei auta
- Instrumenttikaapelin vaihto, ei auta
- Pistorasian / huoneen vaihto, ei auta
 
Olisiko vielä jotain vinkki-vitosia, jota tällainen nolla-elektroniikkataitoinen kykenisi tähän liittyen itse kokeilemaan, ennenkuin kärrää nupin huoltoon? Mistä moinen voisi ylipäänsä johtua, vitsaus alkoi käytännössä yön/kahden yli nupin oltua n. vuorokauden verran soittamatta. Edellisellä soittokerralla kaikki toimi aivan normaalisti eikä ylimääräisiä kohinavalleja ollut taustalla.
 
Kiitos vastauksista jo ennakkoon!
 
terv. Uusavuton
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=226861