Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Isotalo
Alue:Bassot
Aihe:Tipsejä ja vinkkejä bassoraitojen nauhoittamiseen.
Aika:14.02.2015 13:10
absqua: Ketjun aloittaja sanoi aiemmassa nauhoituksessa basson "kaikkien neljän potikan" olleen kaakossa. Mun mielestä tätä soundiongelmaa vois vähimmällä rahankäytöllä ja vaivannäöllä alkaa parantamaan tuosta päästä. Luultavasti kyseessä on jonkunlainen aktiivibasso / aktiivietuaste bassossa. Nämä em. neljä potikkaa ovat luultavasti volume - mikkibalanssi (olettaen että bassossa on kaksi mikrofonia) - basso säätö - treblesäätö. Noista ainoastaan volumen kannattaa oletusarvoisesti olla "kaakossa". Eli ottakaa haltuun miten ne potikat toimii. Ei ole iso vaiva. Lähtökohdaksi mä suosittelisin sitä että soundi on mahdollisimman "neutraali", eli volume on kaakossa ja muut potikat puolivälissä, mikä ilmansuunta se sitten lieneekään. Instrumentti itsessään, jos se vain on ehjä jne, on varmasti aivan riittävän hyvä kohtuullisen laadukkaiden bassoraitojen taltioimiseen

Just näin.

Mun kaks senttiä vielä asiaan: lähtisin siitä, että bassossa on uudet kielet, koska niistä on helpompi kaivaa esiin haluamiaan ominaisuuksia. Basso kannattaa jakaa kahteen kanavaan, toisesta alapää ja toisesta yläkerta jonne laittaa overdriven, koko homma kompuralla nippuun. Soittaisin ehkä jopa plekulla, se on makuasia.

Kyllä tuossa bassossa on botnea, se vaan hukkuu sekaan kun soundi on särötetty todella tuuhealla säröllä koko kaistalta. Samoista taajuuksista kilpailee bassari, basso, synat? Kannattaa siis miettiä myös, mitä tulee millekin taajuusalueelle.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=226626