Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:absqua
Alue:Bassot
Aihe:Tipsejä ja vinkkejä bassoraitojen nauhoittamiseen.
Aika:11.02.2015 10:43
Ketjun aloittaja sanoi aiemmassa nauhoituksessa basson "kaikkien neljän potikan" olleen kaakossa. Mun mielestä tätä soundiongelmaa vois vähimmällä rahankäytöllä ja vaivannäöllä alkaa parantamaan tuosta päästä. Luultavasti kyseessä on jonkunlainen aktiivibasso / aktiivietuaste bassossa. Nämä em. neljä potikkaa ovat luultavasti volume - mikkibalanssi (olettaen että bassossa on kaksi mikrofonia) - basso säätö - treblesäätö. Noista ainoastaan volumen kannattaa oletusarvoisesti olla "kaakossa". Eli ottakaa haltuun miten ne potikat toimii. Ei ole iso vaiva. Lähtökohdaksi mä suosittelisin sitä että soundi on mahdollisimman "neutraali", eli volume on kaakossa ja muut potikat puolivälissä, mikä ilmansuunta se sitten lieneekään. Instrumentti itsessään, jos se vain on ehjä jne, on varmasti aivan riittävän hyvä kohtuullisen laadukkaiden bassoraitojen taltioimiseen (tämä sillä oletuksella, että bassoa käyttää kohtuullisen osaava soittaja).

Ps1: Erillinen DI-boksi ei tässä tapauksesa hyödytä mun nähdäkseni mitään.

Ps2: Hyvänkuulosta kamaa toi linkitetty demo noin muuten! Vähän vielä munaa alapäähän ja johan kyntää!
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=226626