Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Hekku56
Alue:Puhaltimet
Aihe:Ajatus fonistiperheestä - mitenkä aloittaa?
Aika:21.01.2015 17:25   (muokattu 21.01.2015 17:27)
Alttofoni on näppärä ja hieno melodiasoitin, sillä kai yleensä aloitetaan. Aika kevyt kanniskella. Bändeissä joutuu soittamaan joskus aika vaikeitakin juttuja, voi myös lukea, että saa soittaa... alttoja näyttää täälläkin liikkuvan aika usein.
 
Itse olen entinen huilisti ja nyt reilu 100 kg, partainen ukko joten kaipasin jotain järeämpää soitinta ja hankin tenorin, johon olen tyytyväinen ja vielä 5-6 vuoden soittelun jälkeen innostunut. Alttoa kokeilin mutta ei ollut oikein minun juttuni. Tosin hankin käytetyn sopraanon, joka on osittain vitsi mutta joskus ihan kiva soittaa. Huilusta ei oikein enää saa ääntä kun fonin puhallustekniikka sotkee.
 
Klarinettipohjalta ja/tai ilman pohjaa altto on varmaan helpoin tapa liittyä foniperheeseen, sitten voi kokeilla muita jos innostusta on. Muut fonit, baritoni ja sopraano ovat omasta mielestäni hankalia aloitussoittimia. C-vireistäkin "tenoria" olen kokeillut mutta se mitä kokeilin oli huono enkä innostunut. Olisi tietysti helpompi soittaa c-vireisten soittimien kanssa mutta ei tuo viritys loppujen lopuksi ole mikään suuri ongelma.
 
Luin uudestaan alkutekstin. Olette siis hankkimassa useampaa soitinta, silloin 1-2 alttoa ja 1 tenori olisi oma ehdotukseni. Sillä kokoonpanolla soittelee jo vaikka mitä
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=226295