Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Mikael
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Studiolive Rockbändille,onko järkeä?
Aika:25.12.2014 12:10   (muokattu 25.12.2014 12:25)
Tuottajan tehtävähän se loppupeleissä olisi päättää mikä on bändille ja biiseille parhaaksi, mutta kun aika usein tuottaja jätetään vaikkapa kustannussyistä pois ja "tuotetaan" itse, niin lopputuloksena monesti kukaan ei oikein tuota mitään ja sit kaikenlaista tapahtuu niin bändin kuin äänittäjänkin toimesta. Toki löytyy bändejä jossa näkemys tekemisestä on riittävä, mut karkeasti yleistäen: mitä nuorepi/kokemattomampi bändi, sitä enemmän sitä tuottajaa tarvittaisiin ja sitä harvemmin sellaista käytetään. Monesti jää aika paljon äänittäjän harteille noita ratkasuita koska kun studioon tullaan niin jotain pitää saada aikaan ja kiireessä ratkaisut eivät aina jälkikäteen tarkasteluna olekaan niitä musan/bändin kannalta parhaita. Ei se silloin oikeastaan ole äänittäjänkään vika vaikka helppo olis niinkin ajatella.
 
Eikä se aina muusikonkaan vika ole, jos laitetaan soittamaan olosuhteisiin joihin ei ole tottunut. Kyllä mä muistan nuorena poikana kun mentiin studioon, niin ei sitä etukäteen ollut osannut varauta kaikkeen mitä siellä tapahtuu ja kun stuidon äänittäjä sanoi että tehdään näin, niin eipä siinä ollut paljon nokan koputtamista koska ei itse olis osannut mitään muutakaan ehdottaa. Klikkikin tuntui ekalla kertaa ajatuksen ihan huippuidealta, kunnes kuuli miltä oma soitto sen kanssa kuulostaa :D Tietty nykyään on helpompi olla valveutunut, mut ei se vaan aina niin mene kuin omasta tornista tarkasteluna olis omasta mielestä fiksuinta. Oppia ikä kaikki sano ruåttalainen.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=225904