Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:thedude
Alue:Työ musiikkialalla
Aihe:Toiminimi - peruskysymyksiä
Aika:08.12.2014 17:35
Mä oon kans perustamassa omaa toiminimeä, jonka päätoimiala on "esittävät taiteet". Tämä pitää sisällään lähinnä trubakeikkoja (omat kamat yms). Toiminta on ainakin alkuun melko pienimuotoista, ja jää varmasti alle tuon vuosittaisen YEL-rajan (n. 7400e) sekä ALV-rajan (8500e). Muut hommat alkaa olla jo suht hyvin hallussa, mut mua vain mietityttää vielä toi kandeeko mun liittyä tohon arvonlisäverovelvollisten rekisteriin vai ei? Toiminta on siis esiintymistä, jossa ALV 0%.
 
Täällä muusikoiden.netin keskusteluissa tästä asiasta ollaan montaa mieltä. Jotkut huutelee ettei kantsi liittyä, ja jotkut on sitä mieltä että tottakai kandee liittyä. Onko siitä siis muuta "haittaa" kuin tuo pakollinen byrokratia (kausiveroilmoitus)? Onko siitä siis haittaa, että olen ALV-rekisterissä, vaikka mä en laskuttaisikaan (enkä näin myös tilittäisikään) ALV:tä? Lisäksi olenko oikeutettu vähentämään ostoistani ALV:n, vaikka en itse tilitä verottajalle ALV:tä? Esimerkiksi uudet pa-kamat tulee ennemmin tai myöhemmin hankintaan...
 
Olin yhteydessä puhelimitse myös verotoimistoon, jossa mukava mirkula sanoi että tää on ihan ok. Siis liiketoiminta joka EI tilitä ALV:tä, mutta voi silti vähentää omien ostojen (esim nuo uudet pa-kamat) ALV:t? Tällöin siis verottaja maksaa (kun hakee) mulle ALV:t takaisin niistä kamoista, vaikka mä en maksa sille mitään. Onko tosiaan näin?
 
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=219378