Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Laulelo
Alue:Laulaminen
Aihe:Kuorolaulun alkeista
Aika:16.10.2014 01:18
Kiitos jälleen vinkeistä, Khassera. En taas tiedä noista termeistä, mutta kyllä kai ainakin sen on oltava pää-ääni, jossa nenäluu täräjää ihan kunnolla. Ei minulla ihan sitä videon noita-akka -ääntä taida tulla, kun tavoittelen enemmän "klassista" sävyä.
 
Falsetossa on mielestäni merkittävimpänä erona normaaliin pää-ääneen verrattuna, että falsetolla ei voi mennä alas rintaääneen ilman tekniikan ja siihen liittyvän äänensävyn vaihdosta tai katkosta, kun taas pää-äänestä se onnistuu.
 
Äänialani korkeimmissa nuoteissa ääneni lipahtaa kai siksi "akkamaisen" sävyiseksi falsetoksi, koska se tuntuu vaativan vähemmän fyysistä työtä ja keskittymistä kuin äänen "kannattelu" miehekkäämpänä tenoriäänenä. (Wikipedia: "The name 'tenor' derives from the Latin word tenere, which means 'to hold'.")
 
Mutta edelleen: Sillä on erittäin, erittäin vähän käytännön merkitystä, pääasia on että osaa apinoida ääniä kun joku demonstroi, ja tuottaa ne äänet sitten "tosipaikan tullen." :D
 
Joo, kun kuoronjohtaja pyytää jotain säätöä ääneen, niin kyllä se olisi hyvä saada toteutettuakin. Vielä se ei onnistu minulta läheskään aina, kun on niin monta muutakin asiaa minkä kanssa tsemppaan. Harvemmin kuoronjohtaja esim. neuvoo missä kohdin olisi hyvä vetää henkeä, eikä hengitysmerkkejä ole nuoteissa kuin harvoin. Hengityskohdat on enimmäkseen löydettävä itse.
 
Lisää urputusta: Sanojen oppiminen ulkoa on aika vaikeaa, jos niitä ei ymmärrä. Siihen pitäisi löytää joku jippo. Taputuksia ja muita rytmijuttuja en opi ikinä, kun olen niissä idiootin tasolla, vaikka muuten olenkin suht fiksu.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=224838