Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:damn u
Alue:Rummut: soittaminen
Aihe:Rumpukirjat
Aika:09.10.2014 03:29
markkuliini: Hauska ilmiö että Syncopation-kirjaa niin aina suositellaan ja käytetään ("Rumpalien raamattu" yms.) Kyseessä käytännössä kuitenkin kokoelma kahdeksasosia ja neljäsosia, ja tuosta kirjasta käytetään yleensä vain kahdeksaa sivua, joihin sovelletaan erilaisia treenejä. Ne 8 sivua ovat ikäänkuin perusrytminä näille treeneille. Kirja näyttää alussa tietyt nuotinlukuun liittyvät jutut selkeästi, mutta sen sisältämä vapaampi nuotinlukumateriaali on mun mielestä vähän epämusikaalista ja palikkamaista.
 
Tuo kirja on vain tainnut tulla just oikeaan aikaan markkinoille, ja opettajat ovat ottaneet sen käyttöön kun ei ole ollut parempaakaan tarjolla, ja kirjan asema perustuu siihen.
Kyseinen kirja ei siis sinänsä opeta oikeastaan yhtään mitään, ja aika montaa muutakin rytmistä nuottia voi käyttää erilaisten treenien perusrytminä.
Esim. jazz-treeneihin (mihin monet syncopationin rytmejä käyttävät) kys.kirja on aika pökkelö, sisältää lähes joka tahdille iskun ykköselle, ja rytmiikasta tulee vähän kömpelöä. Myöskin tahdit tahtovat olla aika täynnä tavaraa, joten treeneistäkin tulee aika nuottirikkaita. Myöskin taukojen pituuksia ei meinaa oppia lukemaan kunnolla, koska taukoja on suht. vähän
 
Itse oon käyttänyt noita kahdeksaa sivua niin että olen jättänyt tahdin ykköset soittamatta, ja tällöin saanut vähän yllätyksellisyyttä mukaan.
 
Mulla on aina ollut Syncopationista (ja esim. Jim Chapinin Advanced techinques for modern drummer-kirjasta) vähän sellainen fiilis, että markkinoilla on ollut kysyntää jollekin kirjalle, ja on vaan äkkiä pykätty opus myyntiin.

Juuri samat ajatukset molemmista kirjoista. Syncopationista on tullut jonkin verran vastaan sovelluksia muiltakin sivuilta kuin niistä klassikko study 1-8, mutta eipä juuri mitään sellaista mitä ei muissa kirjoissa olisi selkeämmin. Ne ko sivujen treenit on periaatteessa ihan hauskoja mutta ei välttämättä erityisen musikaalisia. Esim John Rileyn kirjojen treenien fraasit on ihan eri luokkaa ja paremmin kosketuksessa musiikkiin. Pikkulikkana jyystin Syncopationia ja tuota Advanced... -kirjaa tosi paljon, ehkä tuli yliannostus.
 
Nykyään käytän jazzopetuksessa aluksi esim Ed Sophin Musical Timekeeping -kirjaa, jossa on kätevä play-along -levy.
 
Igoen kirjat on hyviä playalongia ja lappujen lukemista ajatellen, aivan aloittajan kannalta tosin tempovalikoima on turhan yksipuolinen.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=52&t=224846