Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Velli
Alue:Rummut: rumpukamat
Aihe:Onko olemassa pieniä rumpusettejä / custom-valmistajia?
Aika:23.09.2014 21:37   (muokattu 24.09.2014 10:38)
tuquoque:
1. Puista olen ollut ymmärtävinäni, että ohuempirunkoiset soivat herkemmin ja paksut kaipaavat kovempaa lyömistä soidakseen. Päättelin siis että hiljaiseen sutisoitteluun ja ohuilla kapuloilla kolisteluun mahdollisimman ohut runko olisi passeli, pitääkö paikkaansa? Haen siis herkyyttä ja nyansseja.

2. Puiden soinneista olen ymmärtänyt että kovat puut soivat kirkkaammin ja pehmeät tummemmin. Tästä päättelin, että mahonkirunkoiset (mm. Luan) ovat oikein sopivia vintagesoundin tuottamiseen, pitääkö paikkaansa? Tämähän sopisi siksikin, että mahonkiset ovat usein koivu- ja vaahterarunkoisia halvempia.

3. Entä pellit? Meneekö se niin, että raskain pelti pelti pitää pienintä ääntä sudilla hiljaa lyödessä, mutta kuitenkin kovinta ääntä kepillä kovaa lyödessä? Eli mahdollisimman raskas ride olisi hiljaiseen jatsahtavaa sutisoitteluun passeli, vai?

1. Periaatteessa näin, mutta on näissäkin poikkeuksia. Itselläni esimerkiksi on Yamaha Maple Custom -setti, jossa on verrattain paksut rungot. Silti nuo ovat yhdet herkimmistä pöntöistä, joita mulla on. Niissä on lisäksi atakkia ja erottelevuutta enemmän kuin monissa nykypäivän seteissä, joissa soundi on pyöreämpi ja blendaavampi. Se on sitten makuasia, kummasta pitää enemmän. Sellainen pointti muuten vielä, että halvoista seteistä saa harvemmin pyöreää, pehmeää ja lämmintä soundia. Yleensä niiden tuottama ääni on hieman kolisevampi ja "paukahtavampi" verrattuna kalliimpiin setteihin (näin esim. uusissa Yamaha Stage Customeissa). Mutta siis lyhyesti vastattuna uskoisin, että sulle passaa ohutrunkoiset pöntöt.

2. Puiden soinneista ei mun kokemuksen mukaan voi sanoa juurikaan yhtään mitään setissä. Enemmänkin on väliä materiaalin laadulla ja sillä, miten materiaalia on työstetty. Nyrkkisääntönä pidettäköön, että halpa setti kuulostaa halvalta riippumatta siitä mistä materiaalista se on tehty ja kallis setti kuulostaa hyvältä riippumatta siitä mistä materiaalista se on tehty. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettetkö voisi saada ihan ok-soundista settiä edullisestikin, mutta kuitenkin... Virvelissä materiaalin vaikutuksen kuulee selvemmin puu vs. metallit -akselilla. Jos itse etsisin edullista, herkkää ja hienosointista virveliä, niin ostaisin Worldmaxin Black Dawg 14"x5" -mallin. Se on oikeasti erittäin hyvä messinkivirveli ja hinta on halpa.

3. Raskas pelti kuulostaa vispilöillä soitettuna todella aneemiselta. Ei siitä lähde kuin sellainen metallinen sihahdus. Jazz-soittoon hakisin päinvastoin mahdollisimman ohutta ja isoa (22" ylös päin) ridea. Ohut ja iso syttyy herkästi, mutta ei ole kovaääninen. Et sä itse asiassa saa mitään peltiä soimaan vispilöillä kovaäänisesti, jos lyöt peltiä pelkästään metalliviuhkalla (et siis vispilän muovi-/kumivarrella). Ohuesta ja isosta ridesta saat kuitenkin miljoona kertaa enemmän sävyjä irti kuin paksusta ridesta.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=224646