Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Vessajono
Alue:Bassot
Aihe:Aloitteleva basisti esittäytyy ja esittää kysymyksiä..
Aika:12.09.2014 02:17
VIPMetal: Nyt pitäis alle parissa kuukaudessa ottaa reggaebassonsoitto haltuun.
 
Ajattelin opetella soittamaan sormilla ja samalla sitten neljällä sormella kerralla.

 
En halua mitenkään lannistaa mutta tolla aikataululla saat treenata 16 tuntia vuorokaudessa.
 
Ensinnäkin basso on reggaessa aivan jumalattoman tärkeässä roolissa. Basso on se mikä reggaeta ns. keinuttaa ja jos vedetään falskisti niin lattialla ei perseet heilu, noin kansanomaisesti sanottuna. Eli pitää olla pirun tarkka taimi ja soittaa muutenkin jämäkästi. Mutta ei muuta kuin perehtymään siihen musaan ja kuuntelemaan niitä linjoja, sillähän siitä selviää.
 
Mitä sitten taas tulee tohon neljän sormen tekniikkaan niin
 
a) sen sujuvaksi treenaamiseen menee ihan helvetisti aikaa
b) reggaen soittamisen kannalta neljän sormen käyttäminen on täysin tarpeetonta
c) se on itse asiassa useimpien muidenkin tyylilajien soittamisen kannalta täysin tarpeetonta
 
Ei toki sillä, etteikö siitä voisi jossain tilanteessa hyötyä olla mutta mun mielestä on vähän perse edellä puuhun menemistä lähteä heti treenaamaan neljää sormea ja tavallaan käyttämään aikaa turhaan siihen, koska kahdellakin sormella pääsee jo todella pitkälle. Mä näkisin sen enemmänkin jonkinlaisena erikoistekniikkana - ite vedin toistakymmentä vuotta kahdella sormella (Maidenit tietty kolmella) ja nyt parin viime vuoden aikana oon ruvennut silloin tällöin viljelemään jossain nopeissa 16-osissa neljää sormea.
 
Nämä nyt toki meikän kaksi senttiäni, eihän se tietysti väärin oo jos jaksaa ja viittii.
 
PS. Peukalosta vois muuten mainita sen verran että reggaessa ei oo mitenkään tavatonta nimenomaan näppäillä peukalolla, koska sit voi kätevästi dempata kämmensyrjällä. Slappia en oikeastaan näkisi sinänsä reggaen kannalta oleelliseksi tekniikaksi, vaikka voihan niitä sinne väleihin joskus heitellä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=224496