Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Gibson ES355 ?
Aika:05.09.2014 02:54
fox: Jos mallinimessä on perässä "SV" niin se on "stereo-varitone" eli siin olis sitten se chickenhead -kiertokytkin jolla pelataan sitä Varitone (TM) -passiivi-tonepiiriä. "Oikeassa" Varitonessa tuossa on 6-asentoinen kiertokytkin, ja siellä on eriarvoisia kondensaattoreita valittavissa, joten sitä normaali tone-potikan säätöaluetta on 5 kertaa "enemmän", pystyy sitä tonea hienosäätämään täten..
Se 355 on tosiaankin se "custom", eli tunnistettavissa heti seuraavista ominaisuuksista:
- eebenotelauta blokki-inlaylla, myös ensimmäisessä nauhavälissä on otelautamerkki.
- kullatut metalliosat
- lapa-inlayna split diamond, ihan niinku LP- ja SG- malliston Customeissa.

Eipä nuo ihan hirveän harvinaisia ole, toki 335 on "tunnetumpi". Sittenhän on se välimalli, eli ES-345.. meidän kitaristi vieläkin harmittelee kun ei aikoinaan ostanut moista. Oli joskus 70-luvun puolivälin kieppeissä Valkeakoskella moinen. Harvemmin noita 345:sia näkyy myynnissä kuin 355:a, ainakin itse noin kuvittelisin..
Jaa niin, vaihtoehtoinahan oli noissa ihan tavan stop-bar, Bigsby, pitkä Maestron Vibrola tai oikein vanhoissa Sideways Vibrola..
Eli ihan vakiomalli tuo ES-355, tai ES-355SV..

Ahaa, nyt minä vasta tajusin tuon varitonen idean. Eikös Gibson ole käyttänyt joissakin muissakin malleissa tuota varitonea? muistan nähneeni joku vuosi sitten musafasulla käytettyjen hyllyssä Gibson nighthawk mallin jossa oli tuollainen "kananpää" nuppi, mutta en ole ihan varma oliko siinä se fendertyylinen mikksivalitsin myös... saattoi olla, että se kananpää oli ehkä mikkivalitsin en ole ihan varma. Se oli kuitenkin aika makea kitara ja olisin ostanut sen, jos olisi sattunut olemaan rahaa päällä. Se oli loimukantinen ja sininen petsaus, otelauta ilman kanttauksia, mutta asemamerkit oli sellaiset salmiakin muotoiset dotsit. Hieno kitara ja huokea hinta (600 euroa taisi olla pyynti).

Kiitos sinullekin jälleen kerran kattavasta vastauksesta. Avasitte Juccizin kanssa mulle tämän asian.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=224409