Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:nisumaka
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Valistakaa Villeä! :)
Aika:22.07.2014 11:02   (muokattu 22.07.2014 15:34)
On mahdollista ottaa soinnun pohjasäveleksi mikä tahansa ja sitten saadaan noita "hirviösointumerkintöjä" aikaiseksi.

Baron sen tuossa sanoikin. Eli C-duuri ja Gsus4add13(no5) on eri sointu. Tai siis soi hieman eri tavalla, koska toi hirviösointu olisi lähinnä C/G. Kitarallahan toi on tosi peruskauraa. Eli kun ottaa A-kieletä c-sävelen, D-kieleltä e-sävelen ja G-kielihän soi vapaana eli g-sävel, niin siinähän se sointu on perusmuodossaan c-e-g. Eli ala-E-kieli dempataan. Kun vastaavasti ala-E-kieleltä painaa kolmannelta nauhalta g-sävelen soimaan, niin syntyy tuo hirviö. Vastaavasti jos ala-E-kielen jättää soimaan vapaana, olisi sointumerkintä Em(+5). Itse kirjoittaisin C/E. Näitä nyt voi mielessään pyöritellä, miten huvittaa. Samaten sekaannusta aiheuttaa se, että merkintätavat vaihtelevat.

Eli reaalisointumerkkejä käytettäessä, joka lienee se yleisin harrastajamusikanttien tapa kirjoittaa nuotteja, tulee tämä eteen. Suosittelen jälleen kerran Tohtori Toonikaa tms. oppikirjaa, jossa selitetään nämä perusteet. Sinällään itse olen selkeän esityksen kannattaja, eli jos biisin harmonia (kutakuinkin bassokulku ja soinnut) pitää kirjoittaa tarkasti nuottiin, niin kirjoitan viivastolle enkä välttämättä käytä reaalisointumerkkejä lainkaan (tai sitten käytän niitä vain selkeyttämään nuottia).
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=223829