Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jkourula
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Spring vs. plate reverb
Aika:27.06.2014 11:10   (muokattu 27.06.2014 11:27)
Kummallakin on omat käyttönsä. Spring ja plate kuitenkin ovat vanhoja efektejä ja aikansa teknologian rajoittamia joten niitä käyttämällä saa fiiliksiä eri aikakausien musiikeista.

Minulle spring reverb tuo mieleen vanhat blues-levyt ja surf-musan. Hyvässä jousikaiussa on tietty kirkastava tai presenceä lisäävä vaikutus ja paljon dynamiikkaa eli kun soittaa kovempaa niin kaiku vastaa eri sävyllä. Itse tykkään juuri näistä ominaisuuksista. Esim. Catalinbreadin Topanga on erinomainen jousikaiku.

Plate reverbistä taasen tulee jazzahtavampia fiiliksiä ja mielikuvia motown- ja soul-musiikista. Se on yleensä pehmeämpi ja neutraalimpi kuin jousikaiku.

Oikeastihan säätämällä molemmista saa ihan peruskaikuja tuomaan tilan tuntua, sävyerot kuuluvat enemmän säätöjen ääriasennossa. Jotkut tykkää sitten vielä neutraalimmeista kaiuista, jotka lähinnä simuloivat tilassa soittamista. Minusta voi siinä tapauksessa olla ilman kaikua.

Edit:
Tuli vielä mieleen, että myös delayta voi käyttää tuomaan tilantuntua. Joko kevyellä slapbackillä tai sitten useammalla toistolla, mutta delayn taso vaimeaksi asetettuna toimii hyvin. Mielestäni delay toimii yleensä paremmin rankemman särön tai fuzzin kanssa kuin reverb. Mulla on ollut välillä pelkästään delay hoitamassa reverbin tonttia ja ihan hyvin on pärjännyt niinkin.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=223557