Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kimurantti1
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Bogner 2x12 OS
Aika:19.05.2014 22:29
Kaapin rakenne on jännä asia. Mulla on "orkkiksina" nää kaksi mainittua skobea, Mesa 2x12 Rectifier ja Bogner 2x12 Oversize. Samat elementit, aivan totaalisen erilainen soundi. Tää ei toki tullut yllätyksenä, oon kaverin kanssa muutama vuosi takaperin testannut rinnan muutamiakin kaappeja, joissa oli samat elementit, ja aivan erilaiselta ne kuulosti. Vahvistimen soundista yhtään liioittelematta puolet tulee kaapista ja kaapin rakenne puolestaan on 50% siitä skoben soundista. Pelkän elementin perusteella ei kantsi vetää kovin tarkkoja johtopäätöksiä, jos toki se jotain osviittaa antaa.
 
Myöskin, usein kuulee väitteitä, että kun elementti lähimikitetään jollain perus dynaamisella (SM57, 906 jne), niin talteen tulee vain elementin soundi eikä kaapilla ole niin väliä, tai ainakin sen merkitys on hyvin pieni. Se on mun empiiristen kokemusten mukaan hevonkukkua, erilaiset kaapit soundaa lähimikitettynäkin selvästi erilaisilta. Lähestulkoon sama homma pätee äänitystilaan ja kaapin sijaintiin, toki eroa on vähemmän mitä lähempänä elementtiä mikki on, mutta ei se tilan akustiikka mihinkään katoa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=222577