Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:statistiÖ
Alue:Rummut: rumpukamat
Aihe:Bassorummun mikitys ehjällä resokalvolla..
Aika:11.03.2014 21:08
Äänitän tietysti koko setin sillä yhdellä mikkiparilla, mikä tuossa Zoom H1 on. Setin vaikein poimittava hyväsaundisena on minusta nimenomaan basari. Ainoa yhdistävä tekijä huonoon ulkopuoliseen basarisaundiin on ollut liian läheltä äänittäminen, ei se mistä kohtaa basaria on äänitetty. Sivulta on toki haastavaa, että mitä se sattuu se mikki poimimaan sieltä. Ja kokonaissaundi aukeaa eteenpäin, kalvo(je)nsointi on oleellinen osa. Lavalla tosiaan joutuu työstämään rumpuja muiden äänilähteiden kanssa, mitä mulla ei ole.
 
Oli maininta että jazz-basaria voi äänittää umpikalvolla edestä livenä. Pari kertaa tätä ihmettä todistanut. Antaa sellaista mukavaa jumpsetta kajareista, mistä minäkin äänittäessä pidän ja haen akustisena. Siis ei töpsettä. Noin ei ilmeisesti saa sitä rok-pop tynnyrinsisusjytinää, helposti, ei kannata alkaa edes yrittelemään.
 
Viimeajat mieltynyt äänittämään setin soittopuolelta. Mun mielestä se on helpompaa. Siinä on toki soittaja ahtaammalla. Mitään virvelimattoräminöitä, muita asiaankuulumattomia kitinöitä tai mölinöitä ei ole nauhalle tarttunut. Miksi. Kuinka paljon merkitystä on mikin inputtiteholla vai miten tuota nimitetään, herkkyys. Vaikuttaahan se toki saundin laatuunkin, mutta onko liikaa..
 
Oma hommansa on sitten demppaus- ja soittotavat. Jos osaa soittaa, ei tarvitse dempata, koska sen voi tehdä soittamallakin. Ja virittämällä. Kalvovalinnoilla voi helpottaa-muunnella asiaa. Varsinkin basarissa suuri merkitys, miten sitä polkee. Sen saa soimaan ikuisesti, olemaan soimatta ja kaikkea siltä väliltä. Mun havainto on, että dempattua on vaikeampi äänittää, kuin soivaa soitinta.
 
Jos joku muu miksaa, on ihan sama onko basarissa etukalvossa reikä vai ei, koska sen saundi on täysin kiinni siitä, kuka niitä nappuloita vääntelee.. Joten en alkaisi hankaloittaa muiden elämää, roikkumalla hyvässä 100% akustisessa saundissa. Eihän se basarisaundi ole edes mikään elämä-kuolema, allehan se jää. Onko kukaan testaillut paljonko reiän sijoittaminen vaikuttaa basarin saundiin ja tuntumaan.
 
Onko äänentoisto oikeasti aina välttämätöntä. Hyvät saundit saa soittamallakin!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=221766