Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Huippuluokan akustinen
Aika:28.02.2014 20:17
varakone: Hyvä. Ei ne tosin ihan irrallaan toisistaan ole.
 
No ei ne ole irrallaan varsinkaan akustisissa kitaroissa. Sähkökitaroissa halvan ja kalliin välinen laatuero on enemmän veteen piirretty viiva eikä sitä heti kättelyssä edes välttämättä huomaa, vaan enemmänkin ajan saatossa ja ennenkaikkea halpakin voi olla hyvä. Akustisissa asia ei mene ihan samalla tavalla, vaan tuntuu se vedenjakaja menevän siinä rakennusmateriaalissa ja käsityössä. Eli halvemmat mallit on usein laminaattisia, mikä ei sinällään ole huono vaan esmerkiksi keikkakäytössä hyvinkin vakaa materiaali, mutta ei todellakaan yllä samanlaiseen herkkyyteen ja nyanssien rikkauteen kuin kokopuinen. Kokopuisistakin ohuet hyvinsoivat puut vaativat tarkempaa sovittamista, mikä merkitsee käsityötä, mikä merkitsee lisää hintaa.
 
Lähinnä ajattelin, että ne kaikkein kalleimmat mallit ovat mestareiden tilaustöinä tekemiä soittimia, mistä ei voida olla oikeastaan mitään mieltä, koska ne ovat asiakkaan toiveiden mukaan juuri heille tehtyjä uniikkeja soitinyksilöitä eli toista samanlaista tulee tuskin vastaan. Jos taas kelpuuttaa tehdastekoiset kitarat kuten vaikkapa Martinin perusmallit, niin silloin niistä voidaan jo keskustella ja jakaa mielipiteitä. Tässä kohtaa kannattaa myös huomata että kiinan tuotanto ja kaukoitä yleensäkin tuottaa valtavat määrät loistavia soittimia, jotka ovat helposti jopa puolet halvempia kuin länsimaiset verrokkinsa. Se tietenkin saattaa herättää eettisiä kysymyksiä soittimen ja sen puiden alkuperästä ja laillisuudesta, mutta jos omatunto ei vaivaa, niin ihan varteenotettavia vaihtoehtoja nuokin tsekattaviksi.
 
Itse olen ymmärtänyt, että mitä herkemmän ja hienosti soivempi kitara tehdään, niin valmistuksessa ne virhemarginaalit pienenevät olemattomiin jolloin varminta on että rakentajana on ihan oikea soitinrakentajamestari jolloin itse kääntyisin jonkun kotimaisen valmistajan puoleen (Paasonen, Lottonen, mitäniitäonkaan). Kotimaista valmistajaa puoltaa tällaisen herkän soittimen kohdalla se, että tekijä ymmärtää täkäläiset olosuhteet jossa soitinta tullaan käyttämään, tuki ja korjaamo ja huolto on lähellä sekä tietenkin ne rakennuspuut ovat maistaneet täkäläistä ilmastoa jo rakennus ja kuivatusvaiheessa ja ehkä jopa osittain rakentamisessa voitu käyttääkin täkäläistä puuta, vaikka suomessa ei kai oikein kelvollista rakennuspuuta kasva vielä.
 
Eli minä suosittelen että osta kotimainen samantien jos rahaakin meinaat oikein sijoittaa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=221935