Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:weelie
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:County-kitaronnin aloittaminen
Aika:11.02.2014 11:22   (muokattu 11.02.2014 11:40)
Hynnisen Country guitar workshop meni mulla ainakin suureksi osaksi yli hilseen. Kakkososaan en ole tutustunut, mutta mieheen itseensä kylläkin (ja on hyvä opettaja). Rockwayssa on Hynnisen ainakin joku peruskantrisooloilu-lesson.
 
Paras yleis-opus jonka olen löytänyt on "Best In The West- Nashville Guitar" (alunperin saksalainen kirja). Lee Hodgsonin Hot country guitar mulla on myös, mutta se ei mielestäni ole yhtä hyvä. Olen myös joitain likkikirjoja/DVD:itä kolunnut ja niistäkin on kyllä löytynyt hyviä juttuja. Esim 50 lick / Troy on mielestäni ihan hyvä, Country Licks / Warner muistaakseni myös. Albert Leen DVD:istä en oikein saanut mitään. Trovarton joku vanhempi country DVD mulla oli joskus, se oli vähän liian vaikeeta, myöhempiin en ole tutustunut. Arlen Rothin vanha Nashville guitar on mielestäni hyvä perusopas, ja miehen Telecaster-kirja on myös ihan hyvä (tosin ei vain kantri). Redd Volkaetrin DVD:ltä en paljoa oppinut, Terry Downsin DVD:t kutkuttaisivat mutta kalliita.
 
Ehkä juttuja voi oppia parhaiten levyiltä. Johnny Cashin Sun-levyt. Buck Owensin levyt. Jne. Perusjuttuina mielestäni kappaleen melodia ja duuripentatoninen (ja mollipentatoninen). Tietysti tietyt taivutukset (soinnun säveliin taivutukset) kuuluvat osin mukaan ja avoimien kielien lisääminen soittoon. Sitten douplestop-jutut (esim terssien ja sekstien soittaminen).
 
Tietysti joku Chet Atkins - peukkusoittaminen voi olla vähän eri juttu kuin James Burton chicken picking. Tässä viestissäni nyt viittasin enempi jälkimmäiseen. Esim Happy Traum ja Mark Hanson DVD:t kertovat tuosta "Merle Travis"-tyylin fingerpickingin perusteista.
 
(Mä en ole mikään mestarismies kantrin soittamisessa! Kiinnostaa opiskella silti. :) )
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=221610