Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:heikkiha
Alue:Jazz
Aihe:Improvisoidun soolon perusasioita!
Aika:31.01.2014 00:22   (muokattu 31.01.2014 00:38)
VTI: Autumn leaves.. Work song.. helppoja, miksi? voi soittaa yhdellä asteikolla ja sitä muuntelemalla hyvänkuuloisen soolon, mutta entä solar? all of me? jnejne..
 
eli kysyisin apua viisammilta eri moodien ja asteikkojen käytössä sooloon. Otetaan esimerkiksi all of me C- duurista. jokaiselle soinnulle oma skaala: ok.
mutta miten soolon saa skulaamaan kitaralla selvemmin ja jotain selkoa soolon soittoon? Kiitos.

 
Kirjoitin äsken pitkän kirjoituksen, mutta selain oli kirjannut minut ulos kun yritin sitä julkaista. Tässä siis jonkilainen tiivistelmä siitä:
 
1) All Of Me kappaleessa on selkeä melodia ja tästä on hyvä lähteä liikkeelle. Opettele melodia ulkoa, soittaen ja laulaen. Sanojen opettelu auttaa muistamaan melodian ja antaa biisille oman fiiliksen kun tiedät mistä siinä on kyse. Aloita improvisoimalla melodian pohjalta ja lisäile mukaan pari ääntä kerrallaan omasta elämästä.
 
2) Seuraavaksi on hyvä selvittää sointuäänet. Aloita etsimällä jokaisesta soinnusta ensin perusääni, sitten terssi, kvintti, septimi ja vaikka sekunti/nooni. Soita sointukiertoa läpi käyttäen vaikka pelkästään terssejä ja septimejä kunnes kuulet ne läpi sointukierron.
 
3) Sitten voit ruveta soittamaan simppelejä melodialinjoja vaikka yhdistelemällä 2) kohdassa mainittuja ääniä esim. tähän tyyliin: 1, 2, 3, 5 tai 2, 3, 5, 7. Noista kahdesta löytyy jo runsaasti erilaisia melodisia kuvioita joista riittää tarinaa kerrottavaksi pidemmäksikin aikaa.
 
4) Asteikkojen kanssa voit lähteä liikkeelle kevyesti pitämällä aluksi yhden asteikon "kotipesänä" josta muutat aina ne sävelet mitä kunkin sointumerkin tarpeet vaativat. Eli toisin sanoen etsiä sointujen yhteiset äänet ja pitää ne paikallaan aina kun mahdollista. Tällä tavalla voit keskittyä melodiseen ilmaisuun, mutta silti suoda jokaiselle soinnulle sen "luonteen".
 
Esim:
C Ionian: C D E F G A B
E Phr.Dom: C D E F G# A B
A Mix.Lyd. b5: C# D E F G A B
D Dorian: C D E F G A B
 
Tuo toteutus toimii, mutta toki pidemmän päälle alat ehkä kaipaamaan hiukan haastavampaa aktiviteettia asteikkojen kanssa. Toki voit soittaa jokaiseen sointuun eri asteikon, jolloin hommasta saa tarvittaessa hyvinkin modernin kuuloista jos se on tavoite. Suosittelenkin kokeilemaan pähkähullujakin juttuja asteikoiden valinnoissa ja kuunnella miltä eri asteikot kuulostavat minkäkin soinnun päällä.
 
Tässä pari pöhköä esimerkkiä mitä asteikoilla saa aikaan kappaleen puoliväliin saakka:
 
1) "All Of Me...lodic Minor"
 
Cmaj7#5 | Em7b5 | A7alt | Dmmaj7 |
C Lyd.Aug | E Aeolian b5 | A Alt. | D Mel.Min. |
 
E7alt | Ammaj7 | D7#11 | Abmmaj7 | Db7#11 |
E Alt. | A Mel.Min. | D Lyd.Dom | Ab Mel.Min. | Db Lyd.Dom. |
 
2) "All Of (Sym)me...tric":
 
F#7#5 | E7#5 | A7#9 | Fmaj7#5 |
F# Whole Tone | E Whole Tone | A Dom.Dim | F Sym.Aug. |
 
E7#9 | Cmaj7#5 | D7#5 | G7b9 |
E Dom.Dim | C Sym.Aug. | D Whole Tone | G Dom.Dim. |
 
5) Lähestymiskuvioilla ja kromaattiset äänillä saat runsaasti "jazzkieltä" ilmaisuusi, jos se on tavoite. Esim. bebop-asteikot ovat hyviä taisteluvälineitä jos ei ole aivan varma mihin kohtiin kromaattisia ääniä voisi soittaa. Näistä löytyy paljon infoa internetin ihmeellisistä syövereistä!
 
6) Kromaattinen asteikko! Tämä on vähän oma lukunsa, mutta ottamaan tämänkin testiajoon. Soita ja kuuntele miltä esim. 9, b9, #9 sävelet kuulostavat jokaisen soinnun kohdalla. Vääriä ääniä ei ole, jos ei soittaja itse pidä jotain ääntä vääränä. Ja joku ääni kuulostaa omaan korvaan oudolta, niin liikuta sitä joko ylös tai alas puolsävelaskelta.
 
7) RYTMI! Tämä on tärkein! Hyvällä rytmillä voi pelastaa huonon melodian ja huonolla rytmillä voi pilata hyvän melodian.
 
Pahoittelut, jos ulosanti oli sekavaa, mutta tosiaan ensimmäinen viesti poistui joten tämä oli vain muistelma siitä...
 
Korjailen kun kerkeän,
-Heikki
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=55&t=217787