Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:markkuliini
Alue:Rummut: rumpukamat
Aihe:Minkälaisia kamoja kevyemmän musiikin soittoon?
Aika:15.01.2014 02:38   (muokattu 15.01.2014 03:18)
Speedy:
Suoraan sanoen en ymmärrä sitä että miten iskelmä genressä muka "pärjää" pienemmillä kamoilla kuin rokkikeikalla? Miksi soundcheck pitää tehdä nopeammin kuin rokkikeikalla? Ihan se on omasta viitseliäisyydestä kiinni..

 
Pohjimmiltaan kyse on usein budjetista. Keikka-auto on hyvin usein mitoitettu niin että se tulee piripintaan, joten pienemmät kamat mahtuu paremmin. Olen ollut todistamassa tilannetta jossa rumpalin yhtäkkiä humppakuutioon (eli Mersu mikä-se-nyt-onkaan-se-malli) tuoma, edellistä 2" isompi ja uusi lakkapintainen bassari, ei mahtunut kyytiin casen kanssa, ja sit se piti sulloa sinne ilman casea. Rumpalin ilme oli aika surkea.
Myös iskelmäkeikkapaikkojen lavat ovat monesti tosi pieniä, joten pienet kamat mahtuu sinnekin paremmin.
 
Lähes aina keikoilta ajetaan yöksi kotiin, ainakin siltä jälkimmäiseltä, koska tanssilavat ovat äärimmäisen nihkeitä maksamaan bändien majoituksia. Siksi keikkapaikalle myös mennään mahdollisimman myöhään, ja sound check tehdään vauhdilla.
Ja 100-150 monisettisen keikan vuositahti, mikä on joillakin iskelmäpoppoilla on, vaikuttaa myöskin sound check-halukkuuteen negatiivisesti. Kyllä siinä viitseliäisyys karisee, kun 4:ttä kertaa vuodessa ollaan samassa liiterissä soittamassa. Ennemminkin panostetaan siihen, että digitiskissä on presettinä sen talon edellisen keikan soundit, ja samat mikit laitetaan ihan samoille paikoille.
 
Itse olin jossain vaiheessa aina välillä tuurailemassa hudamaailmassa esim. Johanna Pakonen ja Masa & Tepi. Ja homma meni juurikin noin mitä tuossa ylhäällä, vaikka ovat sieltä tunnetummasta päästä.
Kovin esimerkki oli keikka 50 km Rovaniemen pohjoispuolella joka loppui la-su yönä klo 01:00. No tietty Rovaniemelle hotelliin yöksi? Ei!! Vaan jätkät lähti ajelemaan yötä vasten kohti Helsinkiä, josta kitaristi jatkoi vielä omalla autolla Turkuun. Ihan mielisairasta puuhaa. Mä en uskaltanut lähteä kyytiin, vaan jäin Rovanimelle vanhemmille. Ja sit tuo jatkuva väsymys aiheuttaa sitä että keikkapaikoille mennään mahd.lähellä keikkaa. Tiukin saapuminen M&T:ssä oli (koko päivän ajamisen jälkeen) 30 min.ennen keikan alkua, ja siis tuossa ajassa tehtiin roudaus, pystytys, linjatsekki ja vaatteiden vaihto. Keikka alkoi ajallaan. Ihan mielisairasta puuhaa. :D
 
Nyt olen tuuraillut Teräsniskassa ja siinä on kyllä ihan eri meininki, johtuen jo ihan siitä että bändi on ollut artistilla alusta asti sama, ja sillä on sananvaltaa esim. yöpymisiin. Ja artistikin tuntuu olevan mukavan puoleinen järki-immeinen, mikä ei ole ollenkaan niin tavallista taiteilijoiden keskuudessa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=221247