Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jra
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Tekniikan (uudelleen)opetteleminen vanhemmalla iällä.
Aika:11.01.2014 12:02   (muokattu 11.01.2014 12:03)
hallu: Tuohon "internettietoon" kannattaa suhtautua asianmukaisella kritiikillä. Itse en paljoa hermoradoista sun muusta tiedä, mutta olen ollut kuitenkin sen verran medisiinareiden kanssa tekemisissä, että tiedän ettei aivoista tidetä vielä ihan kaikkea ja koko ajan opitaan uutta.
 
Jep. Nykytiedon mukaan aikuisenkin aivot ovat huomattavasti plastisemmat (muokkautuvammat, mukautuvammat) kuin aikaisemmin on ajateltu. Jos haluaa konserttipianistiksi tai kansainväliseksi viuluvirtuoosiksi pitää nykytiedon valossakin aloittaa alle kouluikäisenä, jolloin aivojen kehitys on voimakkaimmillaan, mutta lähes kaikkeen muuhun taipuvat vanhemmatkin aivot.
 
Itse olen päävamman takia ollut asian kanssa tekemisisissä ja melkoisia, aivan kuvantamisessa näkyviä, positiivisia muutoksia tulee vielä vanhemmallakin iällä. Soittaminen taitaa olla yksi parhaista kuntoutusmenetelmistä, koska se vaatii aivoilta monenlaista erityyppistä toimintaa. Koskee niin vanhan uudelleen opettelua, kuin kokonaan uusia asioista ja taitoja. Jos vammautuneet aivot pystyvät luomaan uusia yhteyksiä, niin miksipä ei terveet samalla tavalla.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=220829