Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:matiainen
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Lyydinen sointu, jossa puhdas kvartti bassossa
Aika:11.12.2013 22:06
Taitaa olla kyse siitä, että korva sekoitti kaksi vastaopittua juttua ja pyöritteli ne vähän dissonoivaksi yhdistelmäksi.
 
Opin muuten tritonuskorvauksen niin, että otetaan lähtösoinnusta terssi ja septimi ja käännetään niiden roolit ja sitten täydennetään priimi ja kvintti niiden mukaan.
 
Ei molliseptimisoinnusta tietty edes löydy sitä tritonusta 3:n ja b7:n väliltä kuten dominanttisoinnusta, mutta tuolla logiikalla kuitenkin sain Dm7:lle korvikkeeksi Fm7:n ja Ab(maj)6:n. Toki tuon voi nähdä vain moodinvaihdoksena mollista lokriseen (D lokrinen = F doorinen = Ab lyydinen).
 
Melodiaan en tahdo koskea (tykkään tuosta sävelaskel kerrallaan laskevasta hommasta), joten taidanpa tehdä niin että vuorottelen tuossa noita "molliseptimitritonuskäännöksiä" ja tritonuskorvauksia, että on vähän vaihtelua, ja järjestän bassokuvion uusiksi sen mukaan.
 
Dm7 Ab6 Cm7 Bmaj7 jne
 
Eikö musiikin teoria tosissaan tunne jotain skaalaa, jossa olisi intervallit 1 7 b9 (jos tuo Db-pohjainen) tai 1 4 7 #11 (Ab)?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=220686