Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Kallekorvola
Alue:Livetoiminta
Aihe:PA:n virittäminen (korvakuulolla equttaminen)
Aika:28.11.2013 20:00
sammakko54: Miten selittäisitte omaa tapaanne virittää PA? Itse olen tullut siihen tulokseen että se on tärkein asia soundcheckissä. Käytän mieluiten tarpeeksi aikaa PA-kuunteluun ja virittämiseen tilaan sopivaksi, kuin yksittäisten soittimien equtteluun erikseen. Kun äänentoisto on hyvässä vireessä, niin tsekitkin nopeutuvat kun ei tarvitse alkaa kuuluviin tulevia pa:n korostuksia korjailemaan joka kanavasta. Lennosta lähtökin onnistuu mukavasti kun tarvitsee vain leikata kanavasta turha alapää pois ja soundi on yleensä jo aivan käyttökelpoinen.
 
Tutulla musalla mä kuuntelen. Haen sieltä soinnista sellasia asioita jotka kuulostaa pahalta, ja mietin kuinka paljon niitä pitää poistaa, että alkaa mun mielestä kuulostaa hyvältä, eikä mee illalla (huom! Soundi muuttuu usein radikaalisti kun poka tulee saliin) oudoksi. Samalla yritän rauhoittaa huoneen vaikutusta soundiin (esim se 80 komotus, mikä löytyy tosi monesta tuvasta) kohtuullisissa määrin. Yleensä ton yleisön sisääntulemisen vaikutusta soundiin on vaikea ennakoida, ja usein keskitynkin lähinnä keski- ja ylä-alueiden ongelmiin. Botnepäätä säädän sit lennossa. Aikaa käytän virittämiseen saatavilla olevien työkalujen määrän ja paikan sepältä saatujen ohjeistuksien mukaan järkevän määrän. Graafisella EQ:lla korjailun määrä on rajallinen, joten eipä siihen yleensä kauaa mene, eikä se tunnin hieromisellakaan juuri paremmaksi muutu. Sit jos (luvan kanssa) pääsee kiinni esim järjestelmäprossuun tms, niin sit voi aikaakin mennä enemmän.
 
Joku joskus täällä kirjoittikin että hyvän kuuloisella pa:lla voi huono miksaajakin miksata hyvin, mutta huonossa vireessä olevalla järjestelmällä tulee monesti huonoa jälkeä hyvälläkin miksaajalla
 
No, mä oon kuullu huonoilta miksaajilta yleensä huonoa jälkeä, vaikka kuinka oltas Tavastialla. Paremmilla ukoilla parempi jälki kaikissa paikoissa. Joskus paskasti laitettu PA haraa vastaan, mut hyvä ukko saa silti irti enemmän soundista.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=220461