Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:saastara
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Ditheröinti…??
Aika:27.11.2013 14:56   (muokattu 27.11.2013 15:11)
Mikael: Steve Masseyn blogissa on ihan hyvää pohdintaa ditheristä:
http://www.masseyplugins.com/#blog
...kohdassa: 29 April 2008.

 
Mulla tulee tosta kirjoituksesta mieleen taannoinen antialising-threadi täältä studiopuolelta.. Tämmöisellä Masseyn logiikalla ajaudutaan helposti semmoiseen perse edellä puuhun-logiikkaan.
 
"En mä kuule isoa eroa tässä, ei mitään väliä". "En mä kuule mitään ero Apin ja Behringerin etusen välillä, tai en ainakaan 1000€:n edestä eroa", "En mä kuule mitään eroa Vovoxin ja T.snaken piuhan välillä.. Kaapeloin koko studioni halvimmalla kuralla", "Ei toi 4k€ Neumanni nyt hirveästi paremmalta kuulosta kuin kuin toi T.bonen konkka".
 
Ei tuollaisella logiikalla voi ajatella tämmöisiä asioita.. Koko studiotouhu perustuu teknisessä mielessä näennäisesti täysin merkityksettömien yksityiskohtien kokonaisuuteen. Äänenlaatu on millimetripeliä, jossa pienet askeleet eteenpäin maksaa mielettömiä määriä. Ditheröinti on toki ilmaista..
 
Se on pieni, varmasti monille täysin merkityksetön yksityiskohta.. Mutta ei se ole vaan pieni kohina tai särö masterissa.. Ajatellaan vaikka skenaariota missä joku miksaa 32 rännisen tiskin kanssa.. Yhtäkkiä meillä ei olekkaan vaan yhtä stereoparia jonka pohjalla on jotain lepakkosuhinaa.. Yhtäkkiä meillä onkin 32 signaalia + stereopari, missä kaikissa on lepakkosuhinaa. Ja jos puhutaan ihan makrotason millimetridetailista, se voi olla jo selvempi ero.. Ja tottakai tää sama pätee kaikkeen dawin sisällä tapahtuvaan raitakohtaiseen prosessointiin ja rendaamiseen, jos plugareissa ei ole tota tehty kunnolla.
 
En mä siis yritä väittää, että tää olisi joku helvetin iso asia oikeasti.. Mä vaan suhtaudun melko kulmat kurtussa ajatteluun, että pienet nyanssit diskataan merkityksettöminä.. Samalla logiikalla melkein kaiken voi diskata merkityksettömänä.. Mitä kaikki toki loppujen lopuksi on.
 
E: Kuten sanottua, mä mielummin ratkon olemattomia ongelmia, jos se ei vaadi vaivaa.. Onpahan yksi asia vähemmän peilin lisäksi syytettävänä kun asiat soundaa paskalta.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=220430