Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Dr Dominant
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Jazzmollin asteet
Aika:08.10.2013 15:02
nisumaka: Miten melodisen mollin asteiden soinnut tulkitaan, ja miten käsitteistö menee?
Entä miten jazzmollin soinnut tulkitaan (tämä selkeämpi mielestäni), ja miten käsitteistö menee?

 
No tuota. Jos puhutaan sointu/skaala-analyysistä (tolpat ja asteikot), niin melodisesta mollista ei kannata murehtia ollenkaan. Tarkoitan sitä, että koska melodinen molli on erilainen ylös- ja alaspäin mentäessä, sitä ei kannata monitulkintaisuutensa vuoksi käyttää terminä sointu/skaala-analyysissä. Molliasteikoista kannattaa siis osata kolmen mollin moodit, eli luonnollisen, harmonisen ja jazzmollin. Käytännössä luonnollisen mollin ja jazzmollin moodit yhdessä tuottavat melodisen mollin moodit, koska jazzmolli on mainittu melodinen molli ylöspäin, ja luonnollinen molli taas melodinen molli alaspäin.
 
Mitä tulee molliin itseensä, sen tulisi minun mielestäni tonaalisessa ympäristössä ajatella "yhdistettynä mollina", eli siten että on yksi molli, jolla on kolme ilmenemismuotoa hetkestä riippuen. Eli biisi menee mollissa, ja sen aikana molli hetkessä ilmenee kolmella eri tavalla.
 
Tolppa-analyysissä (ainakin se popjazzpuolen käytäntö, joka oli vallalla siinä kohti kun itse vielä opetin) merkitään "reaalitolppa" ihan varmuuden vuoksi. Eli mollibiiseissä merkitään mollin kolmas aste bIII ja kuudes bVI silloin kun on kyseessä luonnollisen mollin tai harmonisen mollin mukainen sointuaste. Mollibiisissä duurista lainattu kolmonen merkitään III, ja ehkä vielä varmuuden vakuudeksi palautusmerkillä varustettuna (jotta tehdään maikalle tiettäväksi että kyseessä ei ole normaali mollin aste).
 
Eri mollien kolmos-, kuutos- ja seiska-asteita ei tavattu merkitä itse tolppaan mitenkään muuten kuin "reaalitolpan" osalta, ja tolpan jälkeen merkitty sointumerkin loppuosa paljastaa sitten mistä mollista sointu on kotoisin (olettaen että lukija tuntee nämä sointuasteet). Analyysikokeessa voi tietty tolpan viereen/ylle/alla kirjoittaa pienellä maininnan senhetkisestä mollista, kuten VIm7b5 (jazzm.) halutessaan, ihan selvyyden vuoksi. Toisaalta, jos analyysiä tehdään lappuun jossa on jo sointumerkit, niin sointumerkin loppuosan näkee myös siitä. Siksi suffiksin lisääminen tolpan jälkeen ei aina ole tarpeen. Tämä riippuu aikalailla siitä, miten opettajasi on päättänyt merkintätapoja käyttää.
 
Itse merkintätavat eivät saa olla pääasiallinen juttu, vaan asian ymmärtäminen. Siksi itse aikoinaan sanoin oppilaille, että kokeessa jos ette ole ihan varmoja miten jonkun tilanteen merkitsisi, kirjoittajaa se suomeksi lappuun. Esim. "sijaiskakkosviitonen toiselle asteelle" ja skaalat sointumerkkien viereen. Tästä kyllä kuka tahansa ymmärtää mistä on kyse. Jos joku rokottaa merkintätapa-asioista, sitten kyse ei ole itse asiasta, vaan byrokratiasta :D
 
Jos tästä ei vielä ollut tarpeeksi apua, niin kysy tarkentavia lisäkysymyksiä!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=219599