Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Euphonium
Alue:Yleistä keskustelua musiikista
Aihe:Pitäiskö lopettaa soittaminen vai ei?
Aika:27.09.2013 21:06
Janus: En lukenut viestiä pidemmälle, mutta _tähän_ tuli tartuttua heti sovituksia ja puhtaaksikirjoituksia (orkesteri- jne. stemmat) tehneenä: 30 tahdin tauko ilman mitään 1-2 tahdin vihjettä ("cue notes") jostain toisesta stemmasta ennen trumpetin sisääntuloa on puhtaaksikirjoittajan tai kustantajan moka. Siitä ei tarvitse soittajan soimata itseään, mutta tietysti itse voi olla aktiivinen, ja tuollaisen lapun sattuessa kohdalle merkitä heti ekoissa harjoituksissa parin tahdin mittainen cue viivaston yläpuolelle (esim. jonkun korkean soittimen prominentti, tekstuurin yläpuolella kuuluvan melodian rytmi) hankalassa kohdassa. Ja kapulta voi ja pitää kysyä tuossa tilanteessa apua, sillä on kuitenkin partsikassa edessään (tai päässään, jos oikein hyvin menee) kaikki stemmat.

Tätä en oikein ymmärrä. Minun mielestäni kaikenlaiset pikkunuotit taukojen aikana ovat vain häiriöksi. Kolmenkymmenen vuoden soittokuntakokemuksella lasken tauot automaattisesti. Jos minun ei ole tarkoitus jossain kohdassa kappaletta soittaa, minusta on selkeintä että nuotissa lukee vain taukotahtien määrä.
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=219461