Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:JuhaHo
Alue:Bassot
Aihe:DI-boksin edut verrattuna vahvistimen line out- lähtöön?
Aika:25.09.2013 10:49   (muokattu 25.09.2013 10:51)
Mitenkä sitten kontran kanssa pitäisi tehdä? Olen ihan viimeaikoina törmännyt suht isoissakin häppeningeissä aivan karseisiin kotrasoundeihin salin puolella. Vika voi tietysti olla mikissä, signaaliketjussa, soittajassa tai miksaajassa. Olen taipuvainen kallistumaan viimeisen vaihtoehdon kannalle.
 
Kontrassa yleisesti käytettävät piezomikit toimivat parhaiten korkean impedanssin sisäänmenoissa. Käsittääkseni "tavallisessa" bassovahvistimessa tuo on 0,5 MOhm, kun taas kontrakäyttöön suunnitelluissa, kuten omassamme se on 5 MOhm. Ero on valtava etenkin, jos käyttää piezo mikin sijasta elektriteettikalvomikkiä; soundi jää jotenkin ohueksi ja ponnettomaksi tuhoutuen lopullisesti, kun miksaaja lisää pöydästä "vähän botnea"
 
Eli kumpi olisi parempi: kunnollisen kontravahvistimen XLR, vai DI-boksi, josta haaroitus vahvistimeen. Entä jos bassoja on useita ja niitä vaihdellaan melkein joka biisin välissä; kontraa,vitosta, nauhatonta?
 
Edit: olen myös harkinnut tuplamikitystä kontraan: piezosta vahvistimeen ja DPA tai Ehrlund pöytään.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=219404