Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:mpekkanen
Alue:Muut soittimet
Aihe:neuvoa ukulelen ostoon
Aika:12.09.2013 15:00
Kyllähän noita parinkympin soittimia saa lähes joka musiikkikaupasta ,että jos laskee sille Thomannin halvimmille soittimelle ne postikulut päälle niin saa niitä lähempääkin. Tosin jos ostaa sitten yli 400 eurolla niin postikulut ovat ilmaiset.

Taitaa Suomessa olla paras ukulele valikoima Millbrookilla Helsingissä ja siinähän aika vieressä on myös kitarapaja joka myy Martinin S1 ukuleleä,jollainen itseltä löytyyja sitä voin ainakin kehua. Tosin sen hinta on nykyään 395 ja Thomannilta ei saa kuin Martinin sitäkin kalliimpia malleja.

Millbrookilla kyllä kannattaa käydä kokeilemassa ,koska sieltä löytyy kaikkia kokoja ja on aika hyvä valikoima. Itse ainakin suosittelisin ostamaan kokopuukantisen soittimen ,vaikka se ehkä hieman kallimpi onkin kuin nämä ihan halvimmat. Soundi on kuitenkin sellaisessa parempi ja muutenkin sellaiset muutaman kympin soittimissa on aika lelumainen fiilis.
Voi olla ,että joku muu voi tietää jonkun toisenkin paikan jossa olisi hyvä valikoima ukulelejä, mutta itse suosittelein testaamaan erilaisia jos on haussa ihan oikea soitin.

Sopraano ukulele viritetään g,C,E,A joista tämä g-kieli (joka on "paksuimman"kielen kohdassa) on ohkaisinta A-kieltä kokosävel askeleen matalemmalla. Eli matalin sävel on C.

Itse viritän ukulelen kielten paksuuden mukaan eli C,E,G,A ja siitä tulee aika hawaji soundi ja se toimii myös tosi hyvin slide putkella. Tosin normaalissa virityksessä on vire periaattessa samanlainen kuin kitaran neljässä ohkaisemmassa kielessä,mutta vain korkeammalta. Tässä minun C6-vireessä jossa siis kielet menevät paksuus järjestyksessä joutuu kaikki sormitukset opettelemaan uudelleen. Jos on soittanut avoimilla virityksillä niin silloin tähän vireeseen pääsee kyllä aika nopeasti sisälle ja se toimii mielestäni todella hyvin.

Näistä eri ukuleleistä,joita on monen kokoista varmaan yleisin on sopraano,mutta jos on isot sormet niin varmasti olisi helpompi soittaa hieman isompia tenoria tai konsertti mallia. Näitä ei tosin ole yhtä laajasti saatavilla ja laadukkaat maksavat sitten enemmän. Sopraanoissakin on kyllä pieniä eroja skaalan suhteen. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan itselle mieluisinta vaihtoehtoa.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=219176