Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:JoeHans
Alue:Tietokoneet ja musiikkiohjelmat
Aihe:Apuvälineitä ja apukeinoja kappaleentekoprosessiin
Aika:11.09.2013 15:42
Heti alkuun todettakoon, että alue voi olla väärä ja moderaattorit voi tarvittaessa siirtää paremmin sopivalle. Teksti on hieman pitkä ja mahdollisesti sekavakin, mutta toivottavasti tämän joku jaksaa plärätä läpi. :) Aiheeseen:
 
Olen pitkään miettinyt, että miten voisin tehostaa tuotteliaisuutta biisien tekemiseen. Oma probleema tuntuu olevan, että yksittäisiä ideoita syntyy läjäpäin, mutta niistä ei monesti tahdo saada kasaan oikein toimivia biisejä erinäisistä syistä. Eräs syy siihen on, että yhden/kahden riffin ideat unohtuvat törkeän helposti, vaikka materiaali olisi aivan potentiaalistakin.
 
Mulla on siis ollut pitkään metodina seuraava:
 
-Alan jammailla/improvisoida itsekseni päätöntä soinnuttelua/riffittelyä/sooloilua
->Tästä yleensä muotoutuu jokin idea, jota alan saman tien äänittämään
->Äänitän Sonarissa pari kitararaitaa (samalla hieman ideaa hioen ja sovitellen)
->Teen rumpuraidan EZdrummerilla
->Jos aikaa ja intoa riittää, niin hieman bassoa/synia/lisää kitararaitaa kehiin
->Idea unohtuu tälle tasolle
 
Tämä on mulle luontainen ja hauska tapa tehdä musiikkia. Kääntöpuolena on se, että ideat monesti jää sille parin riffin ideatasolle ja varsinaisia biisejä syntyy harvoin.
 
Olen sitten miettinyt, että miten ihmeessä pitäisin järkevästi kirjaa näistä ideoista, jotta niihin olisi helpompi palata myöhemmin jatkokehittelyä varten. Eräs ongelma tässä on ollut huonosti nimetyt projektit ja niiden paljous. Tänään keksin mielestäni hyvän idean, jonka haluaisin jakaa muiden m.nettiläisten kanssa ja mahdollisesti saada siihen vielä myös lisää perspektiiviä.
 
Ratkaisu: Word/jokin muu tekstieditori, miksei myös vaikka Excel?
 
Kuulostaa typerän yksinkertaiselta ja ehkä jopa ilmeiseltä, mutta avaanpa ajatusta kuitenkin vielä hieman. Ajattelin alkaa pitämään "biisi-idea-lokitiedostoa" koneella, johon tulisi ainakin seuraavat asiat ylös jokaisesta potentiaalisesta ideasta:
 
-Sonar -tiedoston nimi ja suora linkki projektiin
-Idean pvm
-Tyylilaji
-Tempo
-Sävellaji
-Tahtilaji
-Muita projektiin liittyviä ajatuksia/ideoita
-Muita ideoita/riffejä/tms joita voi hyödyntää
 
Sen verran tämä vaatii ekstravaivaa, että pitää aina ajoittain jaksaa naputella lyhyt raportti tuonne tiedostoon ideoista. Myös vanhojen projektien läpi käyminen tulee olemaan varmasti pieni urakka, mutta uskon sen olevan kyllä varmasti vaivan arvoinen. Lisäksi tiedosto kannattaa varmasti pitää siinä mielessä siistinä, että jos esimerkiksi jokin projekti valmistuu/jotain menee ö-mappiin, niin ne kannattaa tietysti tiedostosta siivoilla.
 
Syntyykö ajatuksia, tai ideoita tästä? Mikä voisi olla sopivin tiedostoformaatti tämän tyyppiselle muistiolle?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=219164