Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:mpekkanen
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Kitaralle uusi aluevaltaus?
Aika:06.09.2013 17:32
Groke: Itse taas olen sitä mieltä, että jos musiikki ns. toimii, niin sitten se toimii. Silloin on epäolennaista, että kuulostaako joku vanhalta vaiko uudelta.
Esim. mainitsemasi Beverly Hills Kyttä ja Ghostbusters-tunnari ovat siitä hyviä esimerkkejä. Ne siis toimivat edelleenkin - miksipä ihmeessä eivät toimisi? - ja ovat molemmat olennainen osa noita leffoja.
 
Useimmiten varmastikin halutaan, että se wanha soitin/soundi, mikä ikinä sattuukaan olemaan, kuulostaa aidolta ja alkuperäiseltä. Eli oikealta. Eikä vähän väliä joksikin uudeksi, steriiliksi ja jonkun yhden tahon mielestä trendikkäämmäksi ja "paremmaksi" päivitettynä. Näin ajatellen syntikkaa sisältävät biisit eivät sen nopeammin levyhyllyissä happane, kuin muutkaan.
 
Se on sitten hieman eri juttu, jos nimenomaan oli tarkoitus esim. mahdollisimman tarkkaan jäljitellä aitoa flyygeliä tai säkkipilliä. Mutta teknisten rajoitusten vuoksi homma jäi hieman puolitiehen. Tosin silloinkin osa vanhan biisin viehätystä voi olla se hassu tai persoonallinen soundi.
 
Mutta jos joku lähtisi nyt jotain Ghostbustersia päivittämään "paremmaksi" sillä perusteella, että nyt on olemassa teknisesti parempia syntikoita, olisi se mielestäni idiotismia. Sillä bittien, hertsien yms. sijaan olennaista on aina se, että toimiiko se musiikki. Kuulostaako se siltä, miltä tekijät haluavat sen kuulostavan.
Jos näin on ja ihmiset pitävät noista aidoista ja alkuperäisistä biiseistä vielä vuosikymmenienkin kuluttua, on asiat selvästikin tehty oikein. Ei sellaista pidä/tarvitse/kannata päivittää, syntikoidenkaan osalta.
 
Voihan sitä vaikka coverin tehdä, jos jostain syystä haluaa kuulla ne jollain uudella huippusyntikalla soitettuna. Ja siitä sitten tarvittaessa uuden version, eli aina kun syntikan firmware päivittyy uudemmaksi ja paremmaksi. :-p

 
1. Kyllähän nuo soundit toimii Ghostbustersissa ja siinä BH Kyttä elokuvissa, mutta jos tekee muuten kuin omaksi iloksi musiikkia niin silloin ei ainakaan minusta kannata kitarasyntiikkansa laittaa Ghostbusters-tyylistä soundia ja soittaa sillä koko levyä läpi. Varsinkin jos on tekemässä uutta ja omaa musiikkia.
 
2. Tästä olen kyllä täysin erimieltä. Jotkut Chuck Berryn levytykset eivät siitä paranisi vaikka ne äänitettäisiin uudelleen ,ei kitaroiden kohdalla eikä muutenkaan. Sitten kun kuuntelee vaikka 80-luvulla tehtyä konemusiikkia niin kyllä ne monestikkin kuulostaisivat uudemmilla laitteilla paljon paremmilta. Esimerkiksi joku Raptori kuulostaa ainakin minusta aivan kuin koko levy olisi tehty jollain nykyään alta satasen koskettisoittimella tehtynä.
 
3. kyllähän se näin on ettei pianon koskettimilla saa oikein aikaan vaikka kitaralta kuulostavaa ääntä kun sen soittotyyli ja viritys on jo niin paljon erilainen. Sama koskee monia muitakin soittimia. Hyviä soundeja syntikoihin voi löytyä paremmin kun ei edes yritä matkia mitään muuta soitinta vaan yrittää löytää sieltä ihan omanlaisia soundeja. Tosin voihan joku ääni kuulostaa ihan hyvältä vaikka se olisikin epäonnistunut siinä itse mallintamisessa. Kaikkihan on siitä kiinni missä sitä käytetään ja onko soittaja muutenkin ja kappale hyvä.
 
4. Ghostbustersia tuskin kannattaa ainakaan syntikoilla yrittää päivittää uudemmille soundeille kun sen biisin soundit ovat juuri yksi juttu sen kappaleen tunnistettavuutta. Jos seuraava biisi keikkalistassa on kuitenkin vaikka Deep Purplea niin kyllä siihen taas kannattaa vaihtaa se Ghostbusters soundi johonkin muuhun. Ehkäpä etsiä sitä Hammondia jos Purplea soittaa....
 
5. Tätä minä hieman ajoinkin takaa ,että jos soittaa koskettimia niin silloin niiden soundien päivitys on paljon tärkeämpää kuin kitaralla. Jos soittaa vaikka sellaisessa bändissä jossa soitetaan covereita erilaisilta bändeiltä. Kitarassa voi pärjätä muutamilla soundeilla mutta syntikka/kosketinsoitin osasto ei pysty koko settiä vetämään yhdellä tai kahdella soundilla läpi.
Kosketinsoittimet siis vaativat jatkuvasti uusimista jos meinaa soittaa ihan uusiakin kappaleita niiden alkuperäisiltä kuulostavilla soundeilla.
 
Tietysti jos soittaa omaa musiikkia niin silloinhan voi soittaa jokainen ihan millä soundilla haluaa. Jos kosketinsoittaja kuitenkin soittaa Casion Rapmania niin kyllä se pidemmän päälle alkaa puuduttamaan paljon enemmän kuin kitaristin Les Paul+ Marshall esimerkiksi.
 
Tosin lähteehän säkkipillistäkin vain säkkipillin soundi ja trumpettikin kuulostaa yleensä aina trumpetilta ,että mikäänhän ei ketään estä soittamasta sellaisilla syntikoilla kuin haluaa. Itseä ainakin vanhat elektrooniset piipitys soundit lähinnä ärsyttävät ,eivätkä minusta sovi kovinkaan monipuoliseen musiikin tekemiseen.
 
Tämä on tosin oma mielipiteeni ja voi olla ,ettei nykyajan laitteita enää tarvitse ihan niin paljoa pitää ajan tasalla. Itse kun soitan kitaraa niin sivusta seuranneena olen laittanut merkille ,että moni kosketinsoittaja on jatkuvasti hommaamassa jotakin uutta vehjettä, että saisi senkin soundin jne...
Eroaako tämä sitten kitaristien jatkuvasta laitteiden vaihdosta niin sitä en osaa sanoa. Tiedän kuitenkin paljon kitaristeja jotka ovat hommanneet hyvät soittimet ja vahvarit jo useita vuosia sitten,joskus jopa parikymmentä vuotta sitten, ja ne ovat edelleenkin käytössä. Sellaisia kosketinsoittajia en taas tiedä yhtään.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=219011