Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Vladi
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Kireä ja nariseva kitarasoundi - soittajan vai kaluston vika?
Aika:04.09.2013 09:40
Ambitus: Veikkaan mikitys + vahvistimen säädöt. Äänitysolosuhteissa saa soundin yleensä vääntää sellaiseksi, joka ei livetilanteessa toimisi ollenkaan. Pitää muistaa, et mikki "kuulee" äänilähteen ihan eri tavalla kuin ihmiskorva. Sm58 on oiva mikki poimimaan kitaraa talteen, mutta noissa kaikissa ääninäytteissä se kuulosti todella tukkoiselta sekä kireältä samaan aikaan.
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/475424/Unbreakable%20GTRS.mp3
 
Tossa esimerkki meikäläisen äänityksistä. EMG-kitara, MXR classic distortion, Bogner Uberschall, Bogner Ubercab, Royer 121, minimaalisen vähän prosessointia miksauksessa. Eihän tätä yksinään Erkkikään kuuntele, mutta kontekstissa toimii oikein hyvin (lisää mukaan säröbasso, tuplabasarit ja joku apina kiekumaan korkeelta ja kovaa). Kokeilin pian äänitysten jälkeen soittaa samassa huoneessa samojen kamojen kanssa ja soundi oli kuvottavan kauhea. Jos sulla on minkäänlaista alkeellista audioanalysaattoria, niin vertaile omia äänitteitä ja tuota mun linkkiä ja mieti mitä taajuksia sun pitää poistaa taikka lisätä. Isoin eq on mikin sijoittelu, seuraavaks vaikuttavin asia on kartio/kaappi, seuraavaksi tulee nupin/vahvistimen säätimet jne. Nämä siis taajuusvasteellisia asioita.

 
Jes, kiitos tästä. Kyllähän toi sun Unbreakable-pätkä on kieltämättä aika rapsakka ja kuivakin, mutta toimii hyvin lopullisessa versiossa, kun on synamattoa ja ties mitä taustalla.
 
Mun DAW on ollut viimeiset 4v Logic 9 Pro, sieltä löytyy kyllä äänianalysaattoreita. Pitääpä kokeilla ja vertailla.
 
Ja kuten tässä tulikin jo ilmi, niin middleä on tullut vedettyä ehkä turhankin överisti joka äänitteeseen, kun miettii, että kitarana on oikeastaan aina ollut Les Paul-johdannainen, joka on jo sinänsä hyvin middlevoittoinen laitos, siihen kylkeen V30 tai sen tyyppinen elementti ja monesti olen vielä innostunut vääntämään middleä lisää äänityksiä varten. Siinähän sitä soppaa onkin kerrakseen.
 
Mites muuten näin kokeneena studiomiehenä, lähdetkö ensiksi hakemaan parasta mahdollista soundia mikin sijoittelulla ja vasta sitten kajoat vahvistimen asetuksiin, vai toisinpäin?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=219041