Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:mattim
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Rumpujen soitto pilasi plektrakäden tekniikan - apua!
Aika:27.07.2013 14:34
haspeli: Olen soolo+rytmisähkökitaraa reilut 30 vuotta (plekulla) veivannut kaveri, jolle on tullut painajaismainen ongelma soittotekniikkaan. Rupesin soittamaan rumpuja n. 7 vuotta sitten ja se - ilmeisesti - sotki täysin oikean eli plektrakäden kitaransoiton. Ongelma on räjähtänyt käsille viimeisen puolen vuoden kuluessa.
 
Huomasin ajoittaisia oikean käden tekniikkaongelmia muistaakseni jo parisen vuotta rumpujen soiton aloittamisen jälkeen, mutta en tajunnut yhdistää niitä rumpujen soittoon, koska mielestäni esim. alternative picking oli parantumassa (kiitos rumpusoiton?). Lisäksi mietin, että olisko mulla reumaoireita, kun käsiala oli huonontunut jo vuosia aiemmin. Nyt luulen, että käsiala huononi paljosta kitaransoitosta ja siihen liittyvästä itseopitusta tekniikasta (itseopittu tyyli, mielestäni erittäin svengaava, "vallaton", mutta hieman epätarkka).
 
Ennen käteni liike lähti rennosti (isolla kaarella) kyynärpäästä saakka, nyt liikkuu vain ranne - tahtomattamani! En yksinkertaisesti enää osaa käyttää kyynärvarsitekniikkaa. Olen varma, että koska soitan rumpuja ranteilla, on tekniikkamuutos levinnyt sieltä plektrakäteen. Ikävintä hommassa on, että kitara ei toimi rannetekniikalla. Iskut menevät aivan päin peetä eli timen ajoitus on kadonnut. Aiemmin käsivarren heilahtely ylös-alas loi rytmin soittoon, nyt sitä enää ole! Lisäksi tajusin (vasta nyt), että aiemmalla tyylilläni käytin paljon ylöspäin pikkausta/upstroke, myös rytmisoitossa, nyt ranne pakottaa iskut alaspäin (hätäisesti). En oikein löydä sopivaa asentoa oikealle kädelle rannetekniikassa ja rentous on kadonnut. Olen yrittänyt etsiä kädelle eri tukipisteitä (talla, runko), mutta ei vain istu. Plektran asento sormissa on myös muuttunut ihmeellisen kitkaiseksi. Enkä enää tiedä millä korkeudella kitaran pitäisi roikkua kaulasta; rytmi- ja soolosoitto tuntuvat vaativan eri korkeutta, joka sekin toimii vain ajoittain eikä istu välttämättä hyvin edes kappaleen läpi.
 
Rumpujen soittoa en aio jättää.
Pitänee varmaan aloittaa kitaransoitto uudelleen rannetekniikan perusteista. 5 vuotta..? Prk!
Ranne on määrännyt menoa lopullisesti nyt noin parisen kuukautta. Harmittaa, kun ei pysty soittamaan edes omia biisejä enää!
Olen myös harkinnut Mark Knoplereita, mutta ei sormin soitto oikein istu (jo tehtyihin biiseihini, eikä mentaalisesti).
 
Vai olisko kellään poppakonsteja?

 
Säännöllinen vuorokausirytmi ja muutenkin säntillinen elämä auttaa moneen vaivaan.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=218410