Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Kaanma
Alue:Koskettimet
Aihe:Kahta eri koulukuntaa akustinen piano vs. digipiano?
Aika:05.05.2013 16:30
musamies: Mielestäni tällainen jako kahteen eri leiriin ei ole hyödyllinen.
 
Ainakin varmaa on se, että akustisissa pianoissa ja flyygeleissä on suuria eroja, jotkut on jopa rikki eikä voi soittaa ollenkaan.
 
Digipianot on vielä aika uutta tekniikkaa ja niiden erot on melko tuntuvia. Miksei harjoittelu sujuisi ihan kohtuuhyvin vaikka jollain Kawai MP10 tai Yamaha CP5 stagepianolla. Nämä stageversiot ovat käteviä kun samaa voi käyttää jos menee johonkin esiintymäänkin tai treeneihin.
 
Etukäteen ei ole syytä lähteä sementoimaan minkätyyliseen pianonsoittoon panostaa. Homma tulisi olla kivaa jotta harrastus pysyy yllä.
 

 
Ainakin muutama perustelu tulee mieleen:
- haluan olla konserttipianisti joka kohdallani tarkoittaa sitä, että voin mennä oman kodin seinien ulkopuolelle soittamaan vaikka mökkirantaan, jossa ehkä pari mökkinaapuria yleisönä ;-) siis vakavampi perustelu soittopaikoissa ei kuitenkaan ole akustiset vaihtoehdot kunnossa
 
- haluan soittaa mihin aikaan vaan ja missä vaan
 
- myös digivaihtoehdon roudauksessa joutuu ottamaan huomioon teknisiä seikkoja esim. missähän autoissa mahtaa olla peräkontti tarpeeksi leveä... kun tilanne on jossain määrin kömpelö digivaihtoehdon kanssa, mitä se olisi sitten akustisella. Pitäisi olla vissiin kuorma-auto perälaitanostimella.

 
Juu siis itse en olekaan mitään jakoa tehnyt vaan näin yleisesti keskusteltaessa eri muusikoiden/opettajien kanssa olen huomannut että toiset ovat ihan ehdottomia siitä että vain akustisella pianolla lapsi oppii soittamaan kunnolla ja toiset taas eivät näe asiaa sillä tavalla vaan pitävät laadukasta digipianoa hyvänä vaihtoehtona.
 
Meillä itsellämme on, kuten mainitsin, sekä akustinen (ei tosin mikään huippupiano mutta hyvin soiva peruspiano) sekä digipiano. Lapsista kaksi harrastaa pianonsoittoa ja tykkäävät soittaa kummallakin. Samoin kuin itse tykkään soittaa kummallakin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=217134